Persoonsalarmering vergoeding

2025

Vergoeding persoonsalarmering (alarmeringssysteem) 2025

Persoonsalarmering (persoonlijk alarmeringssysteem) wordt vergoed vanuit de basisverzekering voor mensen met een lichamelijke handicap, die direct medische of technische hulp moeten kunnen inschakelen. De apparatuur bestaat uit een draagbare, draadloze noodschakelaar, waarmee je in nood contact legt met een 24-uurs bemande centrale, die een hulpverlener kan inschakelen. Daarbij ben je gedurende langere tijd op jezelf aangewezen en ben je in nood niet in staat om zelf de telefoon te pakken.

Heb je een sociale reden om persoonsalarmering te gebruiken? Bijvoorbeeld om bij een val hulp van buren of familie in te roepen? Dan vergoedt de aanvullende verzekering de aansluit- en abonnementskosten op een alarmcentrale voor persoonsalarmering.

Bekijk de vergoeding uit de basisverzekering en de aanvullende verzekering.

Wat vergoedt je basisverzekering?

Dit valt onder de vergoeding van de basisverzekering:

  • Huurkosten voor een draagbaar en zelfstandig te bedienen alarm;
  • Begeleiding en instructie;
  • Aansluiting op een alarmcentrale die 24/7 bemand is,
  • Onderhoud, reparatie of vervanging van de apparatuur.

De vergoeding hangt af van de basisverzekering die je hebt. En of wij een contract hebben met jouw zorgverlener. Bekijk hieronder hoeveel je vergoed krijgt vanuit je basisverzekering:

Vergoeding persoonlijk alarmeringssysteem Zorg Vrij (combinatiepolis) Zorg Voordelig (naturapolis)
Zorgverlener met contract 100% 100%
Zorgverlener zonder contract 100% Max. 70% van de rekening en nooit meer dan het maximumtarief

Wat vergoedt je aanvullende verzekering?

Heb je een sociale indicatie om een persoonlijk alarmeringssysteem te gebruiken? Bijvoorbeeld om bij een val hulp van buren of familie in te roepen? Dan vergoedt de aanvullende verzekering de aansluit- en abonnementskosten op een alarmcentrale voor persoonsalarmering. In de tabel hieronder zie je wat jouw aanvullende verzekering per jaar maximaal vergoedt voor deze aansluit- en abonnementskosten.

Klik hieronder je basisverzekering aan. Bekijk daarna hoeveel je vergoed krijgt vanuit je aanvullende verzekering:

Zorg Vrij
Aanvullende verzekering Vergoeding
Instap Geen vergoeding
Start € 100,-
Extra € 150,-
Compleet € 200,-
Jij & Compact Geen vergoeding
Jij & Gemak Geen vergoeding
Jij & Vitaal Geen vergoeding
Comfort* 100%
Top* 100%

* Let op: Deze verzekering kun je niet meer afsluiten. Heb je deze verzekering al, dan geldt bovenstaande vergoeding.

Zorg Voordelig

Er is geen vergoeding vanuit de aanvullende verzekeringen van de Zorg Voordelig.

Heb ik een eigen bijdrage?

Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen. Lees meer over de eigen bijdrage.

Heb ik een eigen risico?

De vergoeding valt niet onder het eigen risico. Lees meer over het verplichte en vrijwillige eigen risico.

Waar kun je terecht?

Nationale-Nederlanden maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en de tarieven. Vind een gecontracteerde zorgverlener of leverancier bij jou in de buurt. Je kunt zoeken op: Personenalarmering, Alarmeringsapparatuur.

Wil je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dat kan. Dan hangt de hoogte van de vergoeding af van je basisverzekering. Check het stappenplan: welke zorgkosten krijg ik vergoed?

Wat moet je verder weten?

  • Je kunt voor vergoeding in aanmerking komen als je lichamelijk gehandicapt bent en in een verhoogde risicosituatie verkeert.
  • Je moet eerst toestemming vragen aan Nationale-Nederlanden (een akkoordverklaring).
  • Je leent dit hulpmiddel.
  • De leverancier is verantwoordelijk voor een goed functionerend hulpmiddel. Als je geen goed alarmeringsapparaat meer hebt? Kun je contact opnemen met jouw leverancier.

Wat moet je verder regelen?

  • Is het jouw eerste aanvraag? Dan moet je altijd toestemming (een akkoordverklaring) vragen aan Nationale-Nederlanden. Je doet dit door samen met jouw behandelend arts onderstaand Aanvraagformulier Medische alarmering in te vullen. Dit formulier stuur je naar je naar onderstaand adres.
  • Ga je naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan moet je ook een offerte meesturen.
  • Gaat het om een vervolgaanvraag? Dan moet je alleen toestemming aanvragen aan Nationale-Nederlanden als je naar een niet-gecontracteerde leverancier gaat. Je doet dit op dezelfde manier als bij jouw eerste aanvraag.
  • Als je de apparatuur niet meer nodig hebt, dan moet je dit melden aan de leverancier en aan de afdeling Medische Beoordelingen en Zorgservice van Nationale-Nederlanden, telefoonnummer 013 594 93 28. De apparatuur wordt dan weer bij jou opgehaald.

Nationale-Nederlanden
Postbus 4016
5004 JA Tilburg

2024

Vergoeding persoonsalarmering (alarmeringssysteem) 2024

Persoonsalarmering (persoonlijk alarmeringssysteem) wordt vergoed vanuit de basisverzekering voor mensen met een lichamelijke handicap, die direct medische of technische hulp moeten kunnen inschakelen. De apparatuur bestaat uit een draagbare, draadloze noodschakelaar, waarmee je in nood contact legt met een 24-uurs bemande centrale, die een hulpverlener kan inschakelen. Daarbij ben je gedurende langere tijd op jezelf aangewezen en ben je in nood niet in staat om zelf de telefoon te pakken.

Heb je een sociale reden om persoonsalarmering te gebruiken? Bijvoorbeeld om bij een val hulp van buren of familie in te roepen? Dan vergoedt de aanvullende verzekering de aansluit- en abonnementskosten op een alarmcentrale voor persoonsalarmering.

Bekijk de vergoeding uit de basisverzekering en de aanvullende verzekering.

Wat vergoedt je basisverzekering?

Dit valt onder de vergoeding van de basisverzekering:

  • Huurkosten voor een draagbaar en zelfstandig te bedienen alarm;
  • Begeleiding en instructie;
  • Aansluiting op een alarmcentrale die 24/7 bemand is,
  • Onderhoud, reparatie of vervanging van de apparatuur.

De vergoeding hangt af van de basisverzekering die je hebt. En of wij een contract hebben met jouw zorgverlener. Bekijk hieronder hoeveel je vergoed krijgt vanuit je basisverzekering:

Vergoeding persoonlijk alarmeringssysteem Zorg Vrij (combinatiepolis) Zorg Voordelig (naturapolis)
Zorgverlener met contract 100% 100%
Zorgverlener zonder contract 100% Max. 70% van de rekening en nooit meer dan het maximumtarief

Wat vergoedt je aanvullende verzekering?

Heb je een sociale indicatie om een persoonlijk alarmeringssysteem te gebruiken? Bijvoorbeeld om bij een val hulp van buren of familie in te roepen? Dan vergoedt de aanvullende verzekering de aansluit- en abonnementskosten op een alarmcentrale voor persoonsalarmering. In de tabel hieronder zie je wat jouw aanvullende verzekering per jaar maximaal vergoedt voor deze aansluit- en abonnementskosten.

Klik hieronder je basisverzekering aan. Bekijk daarna hoeveel je vergoed krijgt vanuit je aanvullende verzekering:

Zorg Vrij
Aanvullende verzekering Vergoeding
Instap Geen vergoeding
Start € 100,-
Extra € 150,-
Compleet € 200,-
Jij & Compact Geen vergoeding
Jij & Gemak Geen vergoeding
Jij & Vitaal Geen vergoeding
Comfort* 100%
Top* 100%

* Let op: Deze verzekering kun je niet meer afsluiten. Heb je deze verzekering al, dan geldt bovenstaande vergoeding.

Zorg Voordelig

Er is geen vergoeding vanuit de aanvullende verzekeringen van de Zorg Voordelig.

Heb ik een eigen bijdrage?

Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen. Lees meer over de eigen bijdrage.

Heb ik een eigen risico?

De vergoeding valt niet onder het eigen risico. Lees meer over het verplichte en vrijwillige eigen risico.

Waar kun je terecht?

Nationale-Nederlanden maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en de tarieven. Vind een gecontracteerde zorgverlener of leverancier bij jou in de buurt. Je kunt zoeken op: Personenalarmering, Alarmeringsapparatuur.

Wil je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dat kan. Dan hangt de hoogte van de vergoeding af van je basisverzekering. Check het stappenplan: welke zorgkosten krijg ik vergoed?

Wat moet je verder weten?

  • Je kunt voor vergoeding in aanmerking komen als je lichamelijk gehandicapt bent en in een verhoogde risicosituatie verkeert.
  • Je moet eerst toestemming vragen aan Nationale-Nederlanden (een akkoordverklaring).
  • Je leent dit hulpmiddel.
  • De leverancier is verantwoordelijk voor een goed functionerend hulpmiddel. Als je geen goed alarmeringsapparaat meer hebt? Kun je contact opnemen met jouw leverancier.

Wat moet je verder regelen?

  • Is het jouw eerste aanvraag? Dan moet je altijd toestemming (een akkoordverklaring) vragen aan Nationale-Nederlanden. Je doet dit door samen met jouw behandelend arts onderstaand Aanvraagformulier Medische alarmering in te vullen. Dit formulier stuur je naar je naar onderstaand adres.
  • Ga je naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan moet je ook een offerte meesturen.
  • Gaat het om een vervolgaanvraag? Dan moet je alleen toestemming aanvragen aan Nationale-Nederlanden als je naar een niet-gecontracteerde leverancier gaat. Je doet dit op dezelfde manier als bij jouw eerste aanvraag.
  • Als je de apparatuur niet meer nodig hebt, dan moet je dit melden aan de leverancier en aan de afdeling Medische Beoordelingen en Zorgservice van Nationale-Nederlanden, telefoonnummer 013 594 93 28. De apparatuur wordt dan weer bij jou opgehaald.

Nationale-Nederlanden 
Postbus 4016 
5004 JA Tilburg

layeede5ecfbf06418494eb3fd342c78123

Terug naar het overzicht van vergoedingen

Service en Contact

We kunnen je op verschillende manieren helpen.

Regel het eenvoudig zelf of neem contact met ons op.

Naar Service en Contact