Computerprogrammatuur en in- en uitvoerapparatuur

Blinden, slechtzienden en mensen met een lichte motorische beperking, die met een computer sneller en efficiënter kunnen werken, komen voor vergoeding in aanmerking. Het gaat om apparatuur als één-functie bestuurde toetsenborden, toetsenborden voor eenhandige bediening, vergrote toetsenborden, muizen, aangepaste printers en plotters.

2025

Vergoeding computerprogrammatuur en in- en uitvoerapparatuur in 2025

De computer hardware wordt niet vergoed, maar wel de benodigde aanpassingen en speciale software.

Wat vergoedt je basisverzekering?

De vergoeding hangt af van de basisverzekering die je hebt. En of wij een contract hebben met jouw zorgverlener. Bekijk hieronder hoeveel je vergoed krijgt vanuit je basisverzekering:

Vergoeding computerprogrammatuur en in- en uitvoerapparatuur Zorg Vrij (combinatiepolis) Zorg Voordelig (naturapolis)
Zorgverlener met contract 100% 100%
Zorgverlener zonder contract 100% Max. 70% van de rekening en nooit meer dan het maximumtarief

Wat vergoedt je aanvullende verzekering?

Er is geen vergoeding vanuit de aanvullende verzekeringen.

Heb ik een eigen bijdrage?

Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen. Lees meer over de eigen bijdrage.

Heb ik een eigen risico?

Als je het hulpmiddel leent, hoef je geen eigen risico te betalen. Wordt dit hulpmiddel jouw eigendom? Dan valt deze vergoeding onder het eigen risico.

Het eigen risico geldt voor verzekerden vanaf 18 jaar. In 2025 is het verplicht eigen risico € 385,- per jaar. In Mijn NN Zorgverzekering zie je de stand van jouw eigen risico. Lees meer over het verplichte en vrijwillige eigen risico.

Waar kun je terecht?

Nationale-Nederlanden maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en de tarieven. Vind een gecontracteerde zorgverlener of leverancier bij jou in de buurt. Je kunt zoeken op: ‘aangepaste in- en uitvoerapparatuur' of 'omgevingsbesturing'.

Wil je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dat kan. Dan hangt de hoogte van de vergoeding af van je basisverzekering. Check het stappenplan: welke zorgkosten krijg ik vergoed?

Als je naar een leverancier gaat waar Nationale-Nederlanden een overeenkomst mee heeft, ben je verzekerd van:

  • Een kwalitatief goed hulpmiddel.
  • Snelle levering: de apparatuur wordt binnen 10 werkdagen geleverd;
  • De geleverde hulpmiddelen voldoen aan de geldende kwaliteitseisen; omruilgarantie van 6 maanden en een kwaliteitsgarantie van 1 jaar;
  • Een uitvoerige instructie bij de eerste aflevering door een ervaren en speciaal daartoe opgeleide medewerker van de leverancier.

Wat moet je verder weten?

Je leent dit hulpmiddel. Behalve als het hulpmiddel individueel aangepast moet worden, dan wordt het hulpmiddel jouw eigendom.

Je moet eerst een akkoordverklaring aanvragen bij Nationale-Nederlanden. Daarbij stuur je mee:

  • De medische diagnose van de arts die je behandelt, waarin is aangegeven wat jouw lichamelijke beperkingen zijn en welke voorziening nodig is.
  • Een uitgebreide motivatie van een ergotherapeut is wenselijk.
  • Een offerte van je leverancier.

Als de apparatuur niet meer goed werkt, kun je deze laten vervangen. Je dient hiervoor een verzoek in bij Nationale-Nederlanden (een vervolgzorgaanvraag). Daarbij heb je een offerte nodig van de leverancier van de computer, met een toelichting op de reden van vervanging. Als je aanvraag afwijkt van je vorige aanvraag, heb je ook een schriftelijke toelichting van je arts nodig en indien mogelijk ook van je ergotherapeut.

Wat moet je regelen?

Een akkoordverklaring vraag je aan door een aanvraag te sturen naar Nationale-Nederlanden. Daarbij stuur je mee:

  • De medische diagnose van de arts die je behandelt, waarin is aangegeven wat jouw lichamelijke beperkingen zijn en wat je precies nodig hebt.
  • Een uitgebreide motivatie van een ergotherapeut is wenselijk.
  • Een offerte van je leverancier.

Een aanvraag stuur je naar:

Nationale-Nederlanden
t.a.v. Medische Beoordelingen
Postbus 4016
5004 JA Tilburg

Als je de apparatuur niet meer nodig hebt, moet je dit melden aan de leverancier en aan de afdeling Medische Beoordelingen van Nationale-Nederlanden op telefoonnummer 076 524 39 81. De apparatuur wordt dan weer bij je opgehaald.

2024

Vergoeding computerprogrammatuur en in- en uitvoerapparatuur in 2024

De computer hardware wordt niet vergoed, maar wel de benodigde aanpassingen en speciale software.

Wat vergoedt je basisverzekering?

De vergoeding hangt af van de basisverzekering die je hebt. En of wij een contract hebben met jouw zorgverlener. Bekijk hieronder hoeveel je vergoed krijgt vanuit je basisverzekering:

Vergoeding computerprogrammatuur en in- en uitvoerapparatuur Zorg Vrij (combinatiepolis) Zorg Voordelig (naturapolis)
Zorgverlener met contract 100% 100%
Zorgverlener zonder contract 100% Max. 70% van de rekening en nooit meer dan het maximumtarief

Wat vergoedt je aanvullende verzekering?

Er is geen vergoeding vanuit de aanvullende verzekeringen.

Heb ik een eigen bijdrage?

Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen. Lees meer over de eigen bijdrage.

Heb ik een eigen risico?

Als je het hulpmiddel leent, hoef je geen eigen risico te betalen. Wordt dit hulpmiddel jouw eigendom? Dan valt deze vergoeding onder het eigen risico.

Het eigen risico geldt voor verzekerden vanaf 18 jaar. In 2024 is het verplicht eigen risico € 385,- per jaar. In Mijn NN Zorgverzekering zie je de stand van jouw eigen risico. Lees meer over het verplichte en vrijwillige eigen risico.

Waar kun je terecht?

Nationale-Nederlanden maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en de tarieven. Vind een gecontracteerde zorgverlener of leverancier bij jou in de buurt. Je kunt zoeken op: ‘aangepaste in- en uitvoerapparatuur' of 'omgevingsbesturing'.

Wil je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dat kan. Dan hangt de hoogte van de vergoeding af van je basisverzekering. Check het stappenplan: welke zorgkosten krijg ik vergoed?

Als je naar een leverancier gaat waar Nationale-Nederlanden een overeenkomst mee heeft, ben je verzekerd van:

  • Een kwalitatief goed hulpmiddel.
  • Snelle levering: de apparatuur wordt binnen 10 werkdagen geleverd;
  • De geleverde hulpmiddelen voldoen aan de geldende kwaliteitseisen; omruilgarantie van 6 maanden en een kwaliteitsgarantie van 1 jaar;
  • Een uitvoerige instructie bij de eerste aflevering door een ervaren en speciaal daartoe opgeleide medewerker van de leverancier.

Wat moet je verder weten?

Je leent dit hulpmiddel. Behalve als het hulpmiddel individueel aangepast moet worden, dan wordt het hulpmiddel jouw eigendom.

Je moet eerst een akkoordverklaring aanvragen bij Nationale-Nederlanden. Daarbij stuur je mee:

  • De medische diagnose van de arts die je behandelt, waarin is aangegeven wat jouw lichamelijke beperkingen zijn en welke voorziening nodig is.
  • Een uitgebreide motivatie van een ergotherapeut is wenselijk.
  • Een offerte van je leverancier.

Als de apparatuur niet meer goed werkt, kun je deze laten vervangen. Je dient hiervoor een verzoek in bij Nationale-Nederlanden (een vervolgzorgaanvraag). Daarbij heb je een offerte nodig van de leverancier van de computer, met een toelichting op de reden van vervanging. Als je aanvraag afwijkt van je vorige aanvraag, heb je ook een schriftelijke toelichting van je arts nodig en indien mogelijk ook van je ergotherapeut.

Wat moet je regelen?

Een akkoordverklaring vraag je aan door een aanvraag te sturen naar Nationale-Nederlanden. Daarbij stuur je mee:

  • De medische diagnose van de arts die je behandelt, waarin is aangegeven wat jouw lichamelijke beperkingen zijn en wat je precies nodig hebt.
  • Een uitgebreide motivatie van een ergotherapeut is wenselijk.
  • Een offerte van je leverancier.

Een aanvraag stuur je naar:

Nationale-Nederlanden
t.a.v. Medische Beoordelingen
Postbus 4016
5004 JA Tilburg

Als je de apparatuur niet meer nodig hebt, moet je dit melden aan de leverancier en aan de afdeling Medische Beoordelingen van Nationale-Nederlanden op telefoonnummer 076 524 39 81. De apparatuur wordt dan weer bij je opgehaald.

layd85d65178d214aef928f892a799cbdc4

Service en Contact

We kunnen je op verschillende manieren helpen.

Regel het eenvoudig zelf of neem contact met ons op.

Naar Service en Contact