Waarschuwingsinstallatie

Wek- en waarschuwingsinstallaties zijn bedoeld voor slechthorenden. Denk aan belsystemen waarbij de deurbel en de telefoonbel worden vervangen door lichtsignalen. Of aan trilwekkers, die onder het kussen kunnen worden gelegd.

Je komt in aanmerking voor vergoeding als je een revalideerbaar oor hebt met tenminste een verlies van 35 dB (verkregen bij frequenties van 1.000, 2.000 en 4.000 Hz) en:

  • hulpmiddelen ter correctie van stoornissen in de hoorfunctie onvoldoende verbetering bieden of
  • als de wek- of waarschuwingsinstallatie andere hulpmiddelen vervangen die de hoorfunctie corrigeren zoals een hoortoestel.
2025

Vergoeding waarschuwingsinstallatie in 2025

Bekijk de vergoeding vanuit de basisverzekering en aanvullende verzekering.

Wat vergoedt je basisverzekering?

De vergoeding hangt af van de basisverzekering die je hebt. En of wij een contract hebben met jouw zorgverlener. Bekijk hieronder hoeveel je vergoed krijgt vanuit je basisverzekering:

Vergoeding waarschuwingsinstallatie Zorg Vrij (combinatiepolis) Zorg Voordelig (naturapolis)
Zorgverlener met contract 100% 100%
Zorgverlener zonder contract 100% Max. 70% van de rekening en nooit meer dan het maximumtarief

Wat vergoedt je aanvullende verzekering?

Er is geen vergoeding vanuit de aanvullende verzekeringen.

Heb ik een eigen bijdrage?

Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen. Lees meer over de eigen bijdrage.

Heb ik een eigen risico?

De vergoeding vanuit de basisverzekering valt onder het eigen risico. Het eigen risico geldt voor verzekerden vanaf 18 jaar. In 2025 is het verplicht eigen risico € 385,- per jaar. In Mijn NN Zorgverzekering zie je de stand van jouw eigen risico. Lees meer over het verplichte en vrijwillige eigen risico.

Waar kun je terecht?

Nationale-Nederlanden maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en de tarieven. Vind een gecontracteerde zorgverlener of leverancier bij jou in de buurt. Je kunt zoeken op: wek- en waarschuwingsinstallaties.

Als je naar een leverancier gaat waar Nationale-Nederlanden een overeenkomst mee heeft, ben je verzekerd van:

  • Leveranciers die beschikken over de kennis en vaardigheden die nodig zijn voor een goede zorgverlening.
  • Een kwalitatief goed hulpmiddel. De geleverde hulpmiddelen voldoen aan de geldende kwaliteitseisen.
  • Geen lange wachttijden. De leverancier neemt binnen 5 werkdagen na ontvangst van de opdracht tot levering contact met je op over de levering van het hulpmiddel.
  • Een snelle levering. Het hulpmiddel moet binnen 10 werkdagen na ontvangst van de opdracht gebruiksklaar bij je thuis geleverd worden.
  • Een garantie van 24 maanden op het hulpmiddel.
  • Een uitvoerige instructie bij de eerste levering door een ervaren, speciaal daarvoor opgeleide medewerker van de leverancier.

Wil je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dat kan. Dan hangt de hoogte van de vergoeding af van je basisverzekering. Check het stappenplan: welke zorgkosten krijg ik vergoed?

Wat moet je verder weten?

Je hebt vooraf geen toestemming (akkoordverklaring) nodig van Nationale-Nederlanden. Je kunt direct contact opnemen met een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden een overeenkomst heeft. Jow huisarts kan er je een aanraden en je kunt er zelf een vinden via de Zorgvergelijker. Je hebt wel een voorschrift nodig van jouw medisch-specialist, waarin staat wat voor hulpmiddel je precies nodig hebt.

Wat moet je regelen?

Ga je naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan moet je altijd toestemming (een akkoordverklaring) vragen aan Nationale-Nederlanden. Je doet dit door de medische diagnose van jouw specialist, een recent audiogram (niet ouder dan 9 maanden) samen met een offerte van de leverancier te sturen naar:

Nationale-Nederlanden
t.a.v. Medische Beoordelingen & Zorgservice
Postbus 4016
5004 JA Tilburg

2024

Vergoeding waarschuwingsinstallatie in 2024

Bekijk de vergoeding vanuit de basisverzekering en aanvullende verzekering.

Wat vergoedt je basisverzekering?

De vergoeding hangt af van de basisverzekering die je hebt. En of wij een contract hebben met jouw zorgverlener. Bekijk hieronder hoeveel je vergoed krijgt vanuit je basisverzekering:

Vergoeding waarschuwingsinstallatie Zorg Vrij (combinatiepolis) Zorg Voordelig (naturapolis)
Zorgverlener met contract 100% 100%
Zorgverlener zonder contract 100% Max. 70% van de rekening en nooit meer dan het maximumtarief

Wat vergoedt je aanvullende verzekering?

Er is geen vergoeding vanuit de aanvullende verzekeringen.

Heb ik een eigen bijdrage?

Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen. Lees meer over de eigen bijdrage.

Heb ik een eigen risico?

De vergoeding vanuit de basisverzekering valt onder het eigen risico. Het eigen risico geldt voor verzekerden vanaf 18 jaar. In 2024 is het verplicht eigen risico € 385,- per jaar. In Mijn NN Zorgverzekering zie je de stand van jouw eigen risico. Lees meer over het verplichte en vrijwillige eigen risico.

Waar kun je terecht?

Nationale-Nederlanden maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en de tarieven. Vind een gecontracteerde zorgverlener of leverancier bij jou in de buurt. Je kunt zoeken op: wek- en waarschuwingsinstallaties.

Als je naar een leverancier gaat waar Nationale-Nederlanden een overeenkomst mee heeft, ben je verzekerd van:

  • Leveranciers die beschikken over de kennis en vaardigheden die nodig zijn voor een goede zorgverlening.
  • Een kwalitatief goed hulpmiddel. De geleverde hulpmiddelen voldoen aan de geldende kwaliteitseisen.
  • Geen lange wachttijden. De leverancier neemt binnen 5 werkdagen na ontvangst van de opdracht tot levering contact met je op over de levering van het hulpmiddel.
  • Een snelle levering. Het hulpmiddel moet binnen 10 werkdagen na ontvangst van de opdracht gebruiksklaar bij je thuis geleverd worden.
  • Een garantie van 24 maanden op het hulpmiddel.
  • Een uitvoerige instructie bij de eerste levering door een ervaren, speciaal daarvoor opgeleide medewerker van de leverancier.

Wil je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dat kan. Dan hangt de hoogte van de vergoeding af van je basisverzekering. Check het stappenplan: welke zorgkosten krijg ik vergoed?

Wat moet je verder weten?

Je hebt vooraf geen toestemming (akkoordverklaring) nodig van Nationale-Nederlanden. Je kunt direct contact opnemen met een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden een overeenkomst heeft. Jow huisarts kan er je een aanraden en je kunt er zelf een vinden via de Zorgvergelijker. Je hebt wel een voorschrift nodig van jouw medisch-specialist, waarin staat wat voor hulpmiddel je precies nodig hebt.

Wat moet je regelen?

Ga je naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan moet je altijd toestemming (een akkoordverklaring) vragen aan Nationale-Nederlanden. Je doet dit door de medische diagnose van jouw specialist, een recent audiogram (niet ouder dan 9 maanden) samen met een offerte van de leverancier te sturen naar:

Nationale-Nederlanden
t.a.v. Medische Beoordelingen & Zorgservice
Postbus 4016
5004 JA Tilburg

lay0a0edf08cff04c269e67fb2a0f73c44f

Terug naar het overzicht van vergoedingen

Service en Contact

We kunnen je op verschillende manieren helpen.

Regel het eenvoudig zelf of neem contact met ons op.

Naar Service en Contact