20% korting*

Module Glas

Aanvullende dekking Woonverzekering

  • Verzekerd voor glasschade aan o.a. je woning, schuur of serre
  • Ook als je glasschade per ongeluk zelf veroorzaakt
  • Kies voor de module Glas bij je Woonverzekering

Bereken je premie

*Er gelden actievoorwaarden

Wat is een glasverzekering?

Inbraak of een bal door je ruit; een ongeluk zit in een klein hoekje. Dan is het fijn als het glas weer snel en vakkundig wordt hersteld. Een deel van deze glasschade valt onder de dekking van onze Opstalverzekering. Voor andere schades, zoals schade die je per ongeluk zelf veroorzaakt, is er de aanvullende module Glas. Dit wordt soms ook een glasverzekering genoemd. Precies weten hoe het zit? We leggen het je uit!

Belangrijk om te weten: Onder ‘glasschade’ verstaan we ‘glasbreuk’. Veiligheidsglas kan niet breken, maar vergruist. Dit valt ook onder de dekking van onze Module Glas.


Waarvoor heb ik een glasverzekering nodig?

Een glasverzekering sluit je natuurlijk af om je te verzekeren tegen glasschade. Heb je een koopwoning en via ons je Opstalverzekering afgesloten? Dan is het goed om te weten dat glasschade al deels is meeverzekerd. Denk hierbij aan schade door bijvoorbeeld een inbraak, storm, brand of een explosie.

Voorbeeld: Je hebt brand in de keuken, waardoor de ruiten in je keukenraam barsten. Dit valt onder de dekking van je Opstalverzekering. In de voorwaarden lees je meer.

Krijg een jaar lang 20% korting*

Je krijgt korting op de Opstalverzekering, Inboedelverzekering en alle aanvullende modules. De actie loopt t/m 31 januari 2025. *Er gelden actievoorwaarden.

Aanvullend verzekerd met de module Glas

Je kunt bij je Opstalverzekering aanvullend de module Glas afsluiten. Deze verzekert schade-oorzaken die niet onder de dekking van je Opstalverzekering vallen. Denk aan schade aan glas die jij (of iemand anders uit je gezin) per ongeluk veroorzaakt. Bijvoorbeeld omdat je kind een bal door de ruit van je schuur schiet. Of omdat je tijdens het verhuizen een barst in het raam veroorzaakt.

Heb je een huurwoning of koopappartement?

Vraag dan bij de verhuurder of Vereniging van Eigenaren (VvE) na hoe glas voor jouw woning is verzekerd. Is er voor jouw koopappartement geen gemeenschappelijke Opstalverzekering afgesloten? Dan kun je deze verzekering zelf afsluiten. Met de aanvullende module Glas verzeker je dan alleen het glas van jouw appartement. Heb je een huurwoning en wil je aanvullend verzekerd zijn met de module Glas? Dan kun je deze bij je Inboedelverzekering afsluiten.

Welk glas is verzekerd?

Met glas bedoelen we ruiten die zijn bedoeld om daglicht door te laten. Hoewel we het over ‘glas’ hebben, kunnen ruiten ook van kunststof zijn. Ook dat is verzekerd. Het volgende glas is verzekerd:

  • Glas in (dak)ramen
  • Glas in deuren
  • Glas in schuren, serres of overkappingen
  • Glas in lichtkoepels
  • Glas in kweekbakken of broeikassen
  • Glas in erfafscheidingen in je tuin of op je balkon
  • Glas in douchecabines


Wat wordt vergoed bij glasschade?

Bij glasschade wil je natuurlijk dat dit zo snel mogelijk wordt hersteld. Naast het vervangen van het kapotte glas zijn ook verzekerd:

  • de kosten van het inzetten van het glas;
  • de kosten van het schilderen van de glaslatten;
  • de extra kosten van het vervangen van zonwerend materiaal tussen het glas;
  • de kosten voor een noodvoorziening;
  • de versieringen, beschilderingen, opschriften en folie die op het glas zijn aangebracht.

Wat wordt niet vergoed bij glasschade?

Niet alle schade aan glas is verzekerd. Je bent met de module Glas onder andere niet verzekerd voor:

  • schade aan glas die is ontstaan tijdens vervoer of het verplaatsen ervan;
  • schade aan kozijnen of spiegels;
  • krassen op ruiten en vocht in dubbel glas.

Precies weten wat er wel en niet verzekerd is? Bekijk de polisvoorwaarden:

Veroorzaak je per ongeluk glasschade bij iemand anders? Dan valt dit onder de dekking van je Aansprakelijkheidsverzekering.

Schadeherstel met hogere isolatiewaarde

Heb je schade aan je woning en kies je voor herstel via ons professionele herstelnetwerk? Dan kijken de herstellers of ze de schade kunnen herstellen met het best isolerende materiaal voor jouw woning. Je hebt betere isolatie, en waarschijnlijk besparing op je energiekosten.

Een voorbeeld
Stel je hebt glasschade aan enkel glas in je woning door inbraak. Dit valt onder de Opstalverzekering. Een hersteller uit ons professionele herstelnetwerk kiest voor vervanging met het best isolerende glas passend bij jouw woning, denk bijvoorbeeld aan HR++. Op deze manier helpt de hersteller je actief bij het verduurzamen van je woning.

Wil je meteen het niet-beschadigde glas in je woning laten vervangen door de beter isolerende variant? Vraag hiernaar bij de hersteller. Die kan dit tegen betaling voor je regelen.

Meer over herstellen met hogere isolatiewaarde

Belangrijke informatie over je Woonverzekering

Bekijk polisvoorwaarden

Hieronder vind je de meest recente voorwaarden van de Nationale-Nederlanden Woonverzekering. Op je polisblad en in mijn.nn vind je terug welke voorwaarden en dekkingen voor jou gelden.

Bekijk verzekeringskaart

In de verzekeringskaart staan de belangrijkste kenmerken van de Opstalverzekering en Inboedelverzekering van Nationale-Nederlanden. Deze kaart helpt je om de voorwaarden te vergelijken met andere aanbieders.

Verzekeringskaart Opstalverzekering

Verzekeringskaart Inboedelverzekering

Bedenktijd, contractduur en opzegtermijn

Na ontvangst van je polisblad heb je 14 dagen bedenktijd. Je kunt dan zonder reden je Woonverzekering opzeggen en hoeft ook geen premie te betalen. Na deze 14 dagen bedenktijd is je verzekering dagelijks opzegbaar. Als je je verzekering niet opzegt, geldt er een contracttermijn van een jaar die stilzwijgend wordt verlengd.

Aanpassing van premie en voorwaarden

Soms is het vanuit de verzekeraar nodig om de premie en/of de voorwaarden voor deze verzekering of voor alle of een deel van de klanten aan te passen. Dit kan per de verlengingsdatum van je verzekering.

Dit gebeurt bijvoorbeeld:

  • als de premie-inkomsten niet meer voldoende zijn om de schades te betalen of als de verzekering verlies oplevert;
  • als de verzekering en/of de manier waarop de premie berekend wordt verandert;
  • door rekening te houden met de concurrentiepositie;
  • in geval van veranderingen in wet- en regelgeving;
  • in geval van economische en/of maatschappelijke ontwikkelingen.

De aanpassing kan ook tussentijds worden doorgevoerd, bijvoorbeeld omdat dit wettelijk verplicht is.

Als de premie en/of de voorwaarden van een verzekering veranderen, dan informeert de verzekeraar je van tevoren. Bij een aanpassing per verlengingsdatum ontvang je minimaal één maand van tevoren bericht. Ook leggen wij uit waarom de premie en/of voorwaarden wijzigen, wat er gewijzigd wordt en per wanneer.

Ben je het eens met de verandering? Dan hoef je niets te doen. De verzekering loopt dan vanaf de wijzigingsdatum automatisch door met de veranderde premie en/of voorwaarden. Ben je het niet eens met de verandering? Dan kan de persoon die de verzekering heeft afgesloten de verzekering stoppen. Dit kan tot één maand nadat de verandering is medegedeeld via nn.nl of door een brief of e-mail te sturen. De verzekering loopt dan tot de dag waarop de verandering zou ingaan.

Wat gebeurt er bij schade?

Schade meld je eenvoudig online via mijn.nn. Hier geef je alle informatie door die nodig is om je schade te beoordelen. Naast informatie over de schade zelf, kunnen dit ook aanvullende documenten zijn. Denk aan aankoopnota’s of een getuigenverklaring. Per schade zie je welke informatie we van je nodig hebben. Als er informatie, wordt er contact met je opgenomen om deze op te vragen.

Hoe gaat het verder?

Je kunt bij het melden van schade kiezen of je het laat herstellen door één van onze professionele herstellers, of dat je het zelf herstelt of laat herstellen. Kies je voor één van onze herstellers, dan wordt de betaling direct met de hersteller geregeld. Je hoeft niets voor de schieten en betaalt alleen een eventueel zelf gekozen eigen risico. Wil je de schade zelf (laten) repareren? Maak dan eerst hierover afspraken met Nationale-Nederlanden of de expert die wordt ingeschakeld. Je krijgt de materialen vergoed, en een bedrag voor je tijd.

Als alle benodigde informatie binnen is, wordt eerst gekeken of de schade onder de dekking valt. Soms doet iemand van Nationale-Nederlanden dat, en als het nodig is wordt er een expert ingeschakeld. De expert bepaalt dan het schadebedrag en de oorzaak van de schade. Is erkend dat Nationale-Nederlanden de schade aan jou gaat vergoeden? Dan wordt het schadebedrag bepaald.

Schadebedrag en je inboedel: nieuw- en dagwaarde

Heb je schade aan je inboedel? Dan krijg je de nieuwwaarde vergoed voor spullen tot en met 5 jaar oud, die niet kunnen worden hersteld of vervangen. Bij spullen ouder dan 5 jaar krijg je de dagwaarde vergoed. Bij tweedehands aangeschafte spullen krijg je ook de dagwaarde vergoed.

Bij onherstelbare schade aan mobiele elektronica tot en met 5 jaar oud ontvang je een vergelijkbaar als-nieuw toestel. Als je hiervan afziet, krijg je in het eerste jaar de nieuwwaarde vergoed. Daarna de dagwaarde.

Schadebedrag; wat als je het niet eens bent?

Als is vastgesteld dat de schade onder de dekking valt en de schade wordt vergoed, wordt het schadebedrag bepaald. Ben je het niet eens met het schadebedrag dat de expert vaststelt? Dan mag je ook zelf een expert inschakelen. Dit heet een contra-expert. Meer informatie hierover vind je in de polisvoorwaarden onder het hoofdstuk ‘Wat gebeurt er bij schade en wat keren wij uit?’.

Goed om te weten: Laat je de schade via ons herstelnetwerk herstellen? Dan regelt Nationale-Nederlanden de betaling rechtstreeks met de hersteller.

Duurzaam herstel van de schade

Bij elke schade aan je woning of inboedel wordt eerst gekeken of de schade kan worden gerepareerd. Of dat de beschadigde of gestolen spullen kunnen worden vervangen. Bijvoorbeeld je parketvloer, tapijt of meubels. We werken met een duurzaam en professioneel herstelnetwerk. Deze herstellers zijn in het bezit van het keurmerk GroenGedaan! Zo wordt je schade op een duurzame manier goed en snel hersteld, op een moment dat het jou uitkomt.

Lees meer over duurzaam herstellen

Schadeherstel van je woning

De omvang van de schade wordt vastgesteld op basis van het verschil in de waarde van je woning direct voor en direct na de gebeurtenis. Daarbij kan worden uitgegaan van de reparatiekosten, de herbouwwaarde (het bedrag wat nodig is om je woning in dezelfde staat weer opnieuw te bouwen) of de verkoopwaarde. Meer informatie over wat er bij schade gebeurt en wat je krijgt uitgekeerd, lees je in hoofdstuk 8 van de polisvoorwaarden.

Jouw polisvoorwaarden

Bekijk op je polisblad welke versie van de polisvoorwaarden je hebt. Je polisblad en de polisvoorwaarden vind je terug in mijn.nn en de NN App.

Doelgroepomschrijving

De Opstalverzekering is geschikt voor alle Nederlandse huishoudens (inwoners) van 18 jaar en ouder met een koopwoning. En die hun vermogen willen beschermen voor de kosten bij schade aan hun eigen zelfstandige woning.

De Inboedelverzekering is geschikt voor alle Nederlandse huishoudens (inwoners van 18 jaar en ouder). En die hun vermogen willen beschermen voor de kosten bij schade aan de inboedel in hun eigen zelfstandige koop- of huurwoning.

Service en Contact

We kunnen je op verschillende manieren helpen.

Regel het eenvoudig zelf of neem contact met ons op.

Naar Service en Contact