Overlijden

Het verlies van iemand is een ingrijpende gebeurtenis. In die moeilijke periode moet je veel regelen. Het is fijn als je de financiële zaken eenvoudig kunt regelen. Dat geldt ook voor de uitkering uit een levensverzekering (bijvoorbeeld een uitvaartverzekering of overlijdensrisicoverzekering). Onze Nabestaandendesk helpt je daar graag bij.

Er zijn drie situaties die veel voorkomen. Hieronder leggen we uit wat er gebeurt en wat je moet doen.


Situatie 1: De verzekerde overlijdt, hoe regel je de uitkering?

  • Neem contact op met onze Nabestaandendesk. Heeft degene die is overleden ook andere verzekeringen bij ons? Geef dit aan bij je eerste contact, zodat we je in één keer kunnen helpen. De Nabestaandendesk zoekt uit of er iemand recht heeft op een uitkering.
  • Onze medewerkers kunnen vragen om informatie op te sturen. Bijvoorbeeld de gegevens van de contactpersoon en een kopie van het identiteitsbewijs van de begunstigde(n).
  • Hebben we alle gegevens compleet? Dan maken we de uitkering over.

Wie krijgt de uitkering?

  • Bij een levensverzekering keren we uit aan de begunstigde(n). Je ziet op de polis wie de begunstigden zijn.
  • Is de verzekering gekoppeld aan een lening? Dan maken we de uitkering over naar de geldverstrekker. Is de uitkering hoger dan de lening? We maken de rest over naar de begunstigde(n).

Wanneer krijgt de begunstigde de uitkering?

We proberen de uitkering binnen veertien dagen over te maken naar de begunstigde(n). Het kan langer duren als we extra informatie nodig hebben. Bijvoorbeeld als de verzekering gekoppeld is aan een lening. Heb je recht op een uitkering uit een lijfrenteverzekering, Gouden Handdrukverzekering of Saldolijfrente Dan vragen we je eerst om te kiezen hoe je de uitkering wilt ontvangen.


Situatie 2: De verzekeringnemer overlijdt en is niet de verzekerde

Overlijdt de verzekeringnemer van de levensverzekering? En is die persoon niet de verzekerde? Dan keren we geen bedrag uit.

Wat gebeurt er met de verzekering?

De verzekering loopt gewoon door na het overlijden. De erfgenamen worden vaak automatisch eigenaar van de verzekering. De erfgenamen zijn dan samen verantwoordelijk voor de verzekering. Dit betekent dat zij bij elke aanpassing (zoals het rekeningnummer wijzigen) allemaal moeten tekenen.

Vaak kunnen de erfgenamen de verzekeringnemer wijzigen. Hierdoor wordt één persoon verantwoordelijk voor de verzekering. De erfgenamen geven aan wie de nieuwe verzekeringnemer van de verzekering wordt. Dit gebeurt met het formulier ‘Wijzigen verzekeringnemer bij overlijden’. Heb je het overlijden gemeld bij de Nabestaandendesk? Dan ontvang je dit formulier van ons.


Situatie 3: De verzorger overlijdt

Is ‘verzorging’ meeverzekerd? En overlijdt de persoon die als verzorger op de polis staat? Je geeft het overlijden aan ons door via onze Nabestaandendesk. Daarna ontvang je een brief van ons. Daarin vertellen we wat er met de verzekering gebeurt.

Nabestaandendesk


Als je niet weet of er nog andere verzekeringen zijn

Misschien had degene die is overleden nog andere levensverzekeringen. Maar weet je niet bij welke verzekeraar dat is? Dan kan het Verbond van Verzekeraars je waarschijnlijk helpen. Lees meer hierover op de website van A tot Zekerheid.

Heb je een oude polis gevonden en bestaat de verzekeraar niet meer?

De afgelopen jaren nam Nationale-Nederlanden verschillende verzekeraars over. In deze lijst vind je een overzicht. Heb je een oude polis van een van deze verzekeraars? En wil je deze afhandelen, of hier meer over weten? Neem dan contact op met ons op.


Service en Contact

We kunnen je op verschillende manieren helpen.

Chatten

Start de chat

Chat met Sanne, onze digitale assistent.

Bellen

088 663 00 00

Bereikbaar maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur. Houd rekening met een wachttijd.