Kapitaalverzekering

Jouw kapitaalverzekering heeft een begindatum en een einddatum. Je vindt deze allebei op je polis. Op je polis lees je ook of we een bedrag uitkeren op de einddatum van de verzekering. En welke regels daarvoor gelden. Op deze pagina lees je wat je van ons kunt verwachten als je verzekering de einddatum bereikt. En welke mogelijkheden je hebt met het bedrag dat we uitkeren.

Wat kun je van ons verwachten?

We informeren je op verschillende momenten over de einddatum van je verzekering. Ongeveer drie maanden voor de einddatum ontvang je bericht van ons. Op de einddatum stopt je kapitaalverzekering. Je betaalt dan geen premie meer.

Voor de einddatum

Je ontvangt ongeveer drie maanden voor de einddatum van je kapitaalverzekering een bericht van ons. In dit bericht lees je:

  • Wat de einddatum van je verzekering is.
  • Of we een bedrag aan je uitkeren.
  • Welke mogelijkheden je hebt met het bedrag.
  • Welke informatie we nodig hebben om het bedrag uit te keren.

We hebben informatie van je nodig

Keren we een bedrag uit? Dan controleren we eerst welke informatie we nodig hebben om het bedrag uit te keren. De informatie die we nodig hebben is per situatie anders. We kunnen je bijvoorbeeld vragen om een:

  • Kopie van je identiteitsbewijs.
  • Kopie van je bankpas.
  • Ingevuld en ondertekend formulier ‘Verzoek tot uitkering op de einddatum’

We hebben alle informatie voor de einddatum van je nodig.

Op of ná de einddatum

Op de einddatum stopt je kapitaalverzekering. Ook de mogelijk aanvullende dekkingen bij deze verzekering stoppen. Vanaf de einddatum betaal je geen premie meer.

  • Hebben we alle informatie ontvangen? Dan krijg je een bericht waarin staat welk bedrag we uitkeren en wanneer. Meestal geven we deze informatie ook door aan de Belastingdienst. Dit staat in de wet. Heb je na 1 januari 2001 een kapitaalverzekering box 3 afgesloten? Dan hoeven we de Belastingdienst niet te informeren over de uitkering. Je leest in het bericht ook of je wel of geen belasting moet betalen over het bedrag dat we uitkeren.

    Keren we het bedrag uit aan een andere bank, verzekeraar of geldverstrekker? Dan sturen we hen ook een bericht waarin we bevestigen welk bedrag we uitkeren.
  • Hebben we nog niet alle informatie ontvangen? Dan krijg je nog een herinneringsbericht op de einddatum van jouw kapitaalverzekering.
  • Is de informatie na de einddatum niet compleet? Dan zetten we het bedrag dat we uitkeren opzij, totdat we alle informatie hebben ontvangen. Je verzekering en mogelijke aanvullende dekkingen zijn wel gestopt op de einddatum.
  • Kunnen we het bedrag niet aan je uitkeren, omdat we niet alle informatie hebben? We moeten aan de Belastingdienst doorgeven dat we een bedrag uitkeren. Je betaalt dan misschien belasting over een bedrag dat je nog niet hebt ontvangen.

Op de pagina Jouw belastingaangifte lees je meer over de gevolgen voor de belasting. Het bedrag dat we aan je uitkeren heeft geen gevolgen voor je AOW- of WW-uitkering. Het heeft misschien wel gevolgen voor je huur- en/of zorgtoeslag of bijstandsuitkering.

Welke mogelijkheden heb je?

Bij een kapitaalverzekering maken we het bedrag dat we uitkeren in een keer over. Je hebt daarbij verschillende mogelijkheden. We kunnen het bedrag overmaken naar:

  • Het rekeningnummer van jou en/of een andere begunstigde. Je kunt dan daarna zelf het bedrag overmaken naar een andere rekening. Bijvoorbeeld naar een spaarrekening om geld opzij te zetten voor later. Lees meer over onze mogelijkheden voor Sparen of Beheerd beleggen.
  • Onze afdeling Hypotheken of naar een andere geldverstrekker om (een deel van) je hypotheek af te lossen. Heb je jouw kapitaalverzekering niet gekoppeld aan je hypotheek? Ook dan kun je met het bedrag dat we uitkeren zelf (een deel van) je hypotheek aflossen.hypotheek aflossenOnze afdeling Hypotheken of naar een andere geldverstrekker om (een deel van) je hypotheek af te lossen. Heb je jouw kapitaalverzekering niet gekoppeld aan je hypotheek? Ook dan kun je met het bedrag dat we uitkeren zelf (een deel van) je hypotheek aflossen.
  • Een andere verzekeraar of bank, omdat je daar een nieuw product hebt afgesloten. Lees meer over waarde overdragen en hoe je dat regelt.

Welke mogelijkheden passen het beste bij jou?

Wil je weten welke mogelijkheden het beste bij jou en je situatie passen? Je adviseur kan je daarbij helpen. Heb je geen adviseur? Dan kun je kiezen voor een onafhankelijke adviseur bij jou in de buurt.


Veelgestelde vragen

Ik heb een overlijdensrisicoverzekering. Krijg ik op de einddatum een uitkering uit deze verzekering?
Nee, als de verzekerde in leven is op de einddatum wordt er niets uitgekeerd.
Ik heb een uitvaartverzekering. Krijg ik op de einddatum een uitkering uit deze verzekering?
Een uitvaartverzekering heeft geen einddatum en keert alleen uit bij overlijden. Lees meer over een uitvaartverzekering.

Meer veelgestelde vragen

Service en Contact

We kunnen je op verschillende manieren helpen.

Chatten

Start de chat

Chat met Sanne, onze digitale assistent.

Bellen

088 663 00 00

Bereikbaar maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur. Houd rekening met een wachttijd.