Heb je een doorlopend consumptief krediet met variabele rente afgesloten bij Nationale-Nederlanden, Delta Lloyd of OHRA? Dan kom je misschien in aanmerking voor een compensatie.
Je mag als klant verwachten dat de variabele rente de gemiddelde marktrente volgt.
Dat was de uitspraak die het Kifid (Klachteninstituut Financiële Dienstverlening) in 2020 heeft gedaan over leningen met variabele rente bij andere banken.
Deze uitspraak was voor ons reden om te starten met een onderzoek. Uit ons onderzoek blijkt dat de variabele rente van ons doorlopend consumptief krediet niet altijd genoeg heeft meebewogen met de gemiddelde marktrente. Dit gaan wij herstellen door de klanten bij wie het verschil € 50 of meer is een compensatie te bieden. Dit geldt voor huidige klanten en voor klanten van wie het contract al is beëindigd.
In deze video wordt kort uitgelegd wat compensatie is. Je krijgt te zien waarom we compenseren en hoe we de compensatie berekenen.
Wil je weten of je een compensatie aangeboden krijgt, neem dan contact met ons op.
Bereikbaar maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur.
We vragen naar je contractnummer.
Na het achterlaten van je gegevens ontvang je per post een informatiepakket. Hierin staat stap voor stap omschreven wat we van je nodig hebben om de aanvraag in behandeling te kunnen nemen.
Heb je een doorlopend krediet bij Nationale-Nederlanden, OHRA of Delta Lloyd (gehad) of heb je een doorlopend krediet met onderpand? Dan kom je misschien in aanmerking voor compensatie.
Huidige klanten en klanten die recent klant bij ons zijn geweest hebben de afgelopen periode bericht gehad over hun compensatie. Ben je al langer dan 3 jaar geen klant meer? Dan hebben we je geen brief gestuurd.
Als je geen brief hebt ontvangen óf je compensatie niet digitaal hebt afgerond vóór 1 september 2024. Vraag je compensatie dan voor 31 december 2026 telefonisch bij ons aan.
Je komt niet in aanmerking voor compensatie bij Nationale-Nederlanden. Bij deze kredieten is OHRA alleen als tussenpersoon betrokken en is het krediet afgesloten bij Santander. We raden je aan bij Santander na te vragen of je in aanmerking komt voor compensatie.
We houden de wettelijke verjaringstermijn van 20 jaar aan. Die periode hebben we uitgebreid tot 1 december 2001. Dat betekent dat we eventueel te veel betaalde rente terugbetalen vanaf de start van je krediet of vanaf 1 december 2001.
Krijg je compensatie voor een doorlopend krediet dat je hebt gehad? Dan ontvang je het geld binnen tien werkdagen na je akkoord op je rekening.
Krijg je compensatie voor een nog lopend krediet? Dan verrekenen we de compensatie met de openstaande schuld. Je ontvangt daar een bevestiging van.
We vinden het belangrijk dat je niet langer aan je doorlopend krediet vast zit dan nodig is. Door de compensatie van je openstaande schuld af te trekken, wordt die schuld kleiner. Daardoor heb je je krediet sneller afgelost.
Heb je een betalingsregeling met ons afgesproken? Bijvoorbeeld een betaalpauze waardoor je tijdelijk per maand minder of niets hoefde te betalen? Dan kan deze periode invloed hebben op onze berekening. Het bedrag dat je minder of niet hoefde te betalen kan bijvoorbeeld worden afgetrokken van je compensatie.
Na de berekening van je compensatie bekijken we wat de gevolgen van je betalingsregeling zijn op de compensatie. Je krijgt hierover bericht.
Bij klanten met een betalingsregeling, kwijtschelding of rentekorting, blijven de gemaakte afspraken gelden.
Na de berekening van je compensatie bekijken we of de compensatie invloed heeft op je betalingsregeling. Je krijgt hierover binnen 20 werkdagen na ondertekening bericht.
Blijft er een bedrag over? Dan maken we dit over op de betaalrekening die bij ons bekend is.
We hebben niet alle klanten tegelijk de mogelijkheid kunnen bieden om een compensatie aan te vragen. Daarom vergoeden we wettelijke rente over een bepaalde periode. Die periode is afhankelijk van het product dat je hebt (gehad) én het moment waarop je contract is beëindigd.
De wettelijke rente is een percentage dat wordt vastgesteld door de Nederlandse overheid. De rentepercentages zijn als volgt:
Het moment waarop je contract beëindigd is, bepaalt vanaf wanneer je wettelijke rente krijgt.
Klanten met een doorlopend krediet met onderpand:
Hieronder vallen de volgende producten:
Klanten met een doorlopend consumptief krediet:
Hieronder vallen de volgende producten:
De wettelijke rente wordt bepaald door de Nederlandse overheid.
Als je samen met iemand een krediet hebt of hebt gehad, bieden we jullie allebei de helft van de compensatie. Je kunt alleen tekenen voor je eigen deel van de compensatie.
Blijft er na verrekening met je openstaande saldo een bedrag over? Dan maken we dit over naar de betaalrekening die bij ons bekend is.
Heb je een betalingsregeling met ons afgesproken? Bij klanten met een betalingsregeling, kwijtschelding of rentekorting gebruiken we die regeling bij de compensatieberekening. Het bedrag uit die berekening trekken we af van het openstaande saldo. Je krijgt binnen 20 werkdagen na ondertekening bericht over de invloed van de compensatie op je betalingsregeling.
Finale kwijting betekent dat het niet mogelijk is om opnieuw een klacht of claim in te dienen over de in rekening gebrachte variabele rente. Dit geldt niet alleen voor klachten die bij ons worden ingediend, maar ook voor klachten bij het Kifid of de rechter. Als het aanbod voor compensatie wordt aanvaard, is de compensatie definitief en kan de regeling niet meer worden gewijzigd. Deze regels gelden voor jou als klant en voor ons, wat betekent dat wij ook niet naar de rechter kunnen gaan om een zaak te beginnen over de variabele rente. Ons aanbod kan niet worden ingetrokken of het compensatiebedrag worden verlaagd, wat zorgt voor duidelijkheid en zekerheid voor beide partijen.
Wanneer je hebt ingestemd met je compensatie, heb je de mogelijkheid om dit binnen 14 dagen te annuleren. Dit wordt ook wel herroeppingsrecht genoemd en je kunt dit kosteloos doen zonder opgaaf van reden. Om gebruik te maken van dit recht, vul je het formulier in op nn.nl/klacht en geef je duidelijk aan dat je je herroeppingsrecht wilt uitoefenen. Vergeet niet om je contractnummer en de aard van de compensatie (doorlopend krediet) te vermelden. Als je de compensatie al hebt ontvangen, dien je het bedrag zo snel mogelijk terug te storten zodra je instructies hiervoor hebt ontvangen.
Onze berekening gaat per contract. Als je bijvoorbeeld je limiet verhoogt of als je je krediet stopt en een nieuw krediet aanvraagt, krijg je een nieuw contract. Je hebt dan twee contracten. We bekijken per contract of je in aanmerking komt voor compensatie.
We berekenen voor je oude doorlopend krediet of je in aanmerking komt voor compensatie. Als dat zo is, maken we het te veel betaalde bedrag over naar de tegenrekening. Voor een Persoonlijke Lening geldt de compensatieregeling niet.
Om compensatie als erfgenaam aan te vragen, hebben we allereerst de gegevens van het contract van de overledene nodig. Vervolgens is aanvullende informatie nodig om te bevestigen dat jij inderdaad recht hebt op de compensatie.
Heb je de door jou betaalde rente afgetrokken in je aangifte inkomstenbelasting? Dan heeft de compensatie gevolgen voor je aangifte. Je moet het compensatiebedrag dan aangeven in de aangifte inkomstenbelasting. Neem voor meer informatie contact op met de Belastingdienst.
Alle uitspraken van het Kifid vind je op kifid.nl.
Vanwege privacywetgeving mogen we data niet langer bewaren dan noodzakelijk is. Ook gebruiken we controlevragen om zeker te weten dat de compensatie naar de juiste persoon gaat.