Privacy Statement

We gaan zorgvuldig om met jouw persoonsgegevens

English version

Voor een goede dienstverlening zijn jouw persoonsgegevens onmisbaar

Jouw persoonsgegevens zijn belangrijk voor ons. Zonder je gegevens, zoals je naam en adres, kunnen we geen overeenkomst met je aangaan en jou niet helpen als klant. Daarom verzamelen, gebruiken en bewaren we jouw persoonsgegevens. Met deze informatie gaan we altijd zorgvuldig om.

Wat zijn persoonsgegevens?

Persoonsgegevens vertellen iets over jou. Denk bijvoorbeeld aan je naam, geboortedatum of rekeningnummer. We vragen naar dit soort gegevens als je bijvoorbeeld een hypotheek, pensioen of verzekering afsluit.

Privacy statement

Hoe we omgaan met jouw persoonsgegevens staat in ons Privacy statement. Hierin lees je op welke manier we jouw gegevens beschermen en welke rechten je hebt. We volgen daarbij natuurlijk de regels van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De belangrijkste punten uit het Privacy statement hebben we hieronder voor je op een rij gezet.

Bekijk hier het volledige Privacy statement


Zo zorgen we voor jouw persoonsgegevens

We gebruiken je gegevens alleen voor duidelijke doelen

Het belangrijkste doel waarvoor we jouw gegevens gebruiken, is voor het uitvoeren van een overeenkomst. Als je bijvoorbeeld een product bij ons afsluit, is er sprake van een overeenkomst en hebben we je gegevens nodig. Onze klantenservice gebruikt je gegevens ook om je goed te helpen.

Daarnaast kunnen we jouw gegevens gebruiken om risico’s goed te kunnen inschatten, en om fraude te voorkomen Met onze communicatie en dienstverlening kunnen we inspelen op je persoonlijke situatie. Soms zijn we wettelijk verplicht om bepaalde persoonsgegevens te verzamelen. We hebben bijvoorbeeld je Burgerservicenummer nodig als je een spaarrekening bij ons opent of een pensioen bij ons hebt.

Jouw gegevens delen we nooit zomaar met anderen

We verkopen jouw persoonsgegevens nooit aan andere partijen. We delen je gegevens wel met anderen als dit nodig is voor de uitvoering van de overeenkomst. Als je bij ons een schadeverzekering heeft, kunnen we met jouw persoonsgegevens bijvoorbeeld een schade-expert langs sturen om een schade op te nemen. We delen je gegevens ook met derden als we dit wettelijk verplicht zijn, of als je daar toestemming voor hebt gegeven. We delen je gegevens ook als we daar een gegronde reden voor hebben, zoals bijvoorbeeld voor het bestrijden van fraude.

Je kunt jouw persoonsgegevens controleren, aanpassen en overdragen

Als het om je persoonsgegevens gaat, heb je een aantal rechten. Zo kun je altijd je belangrijkste persoonsgegevens inzien via je persoonlijke, beveiligde omgeving mijn.nn. Je kunt bepaalde persoonsgegevens zelf aanpassen of wij kunnen dit voor je doen. Op jouw verzoek kunnen we je gegevens aan jou of aan een andere dienstverlener overdragen. In sommige gevallen kunnen we gegevens voor je verwijderen.

We zorgen voor een goede beveiliging van je gegevens

Je persoonsgegevens zijn goed beveiligd. Gespecialiseerde medewerkers houden de veiligheid van ons dataverkeer voortdurend in de gaten. We ondernemen direct actie als er toch iets misgaat. Als dit nodig is, melden we dit aan de toezichthouder en aan jou.


Nationale-Nederlanden Verzekeren Services B.V.

Heb je een particuliere schadeverzekering (bijvoorbeeld een Auto-, Woon- of Reisverzekering) bij Nationale-Nederlanden? Voor deze verzekeringen hebben we een samenwerkingsverband met Nationale-Nederlanden Verzekeren Services B.V. (NNVS). Beide partijen verwerken je persoonsgegevens. Daardoor zijn zowel het privacy statement van Nationale-Nederlanden als het privacy statement van NNVS (PDF) van toepassing.


PSD2

Nationale-Nederlanden houdt zich aan de Open Banking en de PSD2-regelgeving. Dit betekent dat we geautoriseerde externe partijen (TPP's) toegang geven tot de rekeninggegevens van onze klanten met hun nadrukkelijke toestemming. Lees meer.

Veelgestelde vragen

Wat verandert er voor mij met de nieuwe privacywetgeving?
Onder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) heeft u verschillende rechten. Veel van die rechten had u ook al onder de wet die voor de AVG gold, de Wet Bescherming Persoonsgegevens. De AVG beschrijft de rechten duidelijker, en er zijn ook wat zaken bijgekomen. Zo kon u altijd al, en kunt u nog steeds inzage vragen in de gegevens die wij van u verwerken. Nieuw is bijvoorbeeld het recht op het overdragen van gegevens aan u of aan een andere dienstverlener (dataportabiliteit) en u kunt ons in sommige gevallen vragen om beperking van verwerking van uw gegevens of om uw gegevens te verwijderen.
Op wie is de AVG van toepassing?

De AVG is van toepassing op natuurlijke personen. Bent u zzp’er of heeft u een eenmanszaak, vof of maatschap? Dan wordt u in dat geval ook gezien als natuurlijk persoon en is de AVG ook van toepassing op die gegevens die direct of indirect iets over u vertellen.

Ik wil mijn gegevens graag inzien, maar ik heb geen mijn.nn, geen e-mail of geen computer. Hoe kan ik toch mijn persoonsgegevens inzien?
Omdat het om uw persoonsgegevens gaat, verstrekken we u de opgevraagde informatie graag zo veilig mogelijk. Daarom sturen we u de gegevens het liefst toe via mijn.nn. Heeft u bijvoorbeeld geen computer, dan kunnen we u de gevraagde informatie ook per post toesturen. Het verzoek kunt u via de klantenservice indienen. Hiervoor zullen we u wel een aantal vragen stellen om u te identificeren.


Alle veelgestelde vragen

Je gegevens inzien in mijn.nn

Je belangrijkste persoonsgegevens staan in jouw persoonlijke omgeving mijn.nn. Heb je nog geen mijn.nn-account? Dan kun je die aanvragen via nn.nl/account.

Ga naar mijn.nn