Veelgestelde vragen over je persoonsgegevens

Wat zijn persoonsgegevens?

Persoonsgegevens zijn gegevens die iets vertellen over jou of die we in verband kunnen brengen met jou. Denk bijvoorbeeld aan je naam, adres of rekeningnummer. We vragen naar dit soort gegevens als je bij ons een product afsluit. Ook als je onze websites bezoekt, kunnen we persoonsgegevens van je verzamelen, zoals het IP-adres van je computer.

Waarvoor heeft Nationale-Nederlanden mijn persoonsgegevens nodig?

Meestal gebruiken we je gegevens voor het uitvoeren van een overeenkomst. Zonder je gegevens kunnen we geen overeenkomst aangaan en je niet helpen als klant. Je persoonsgegevens gebruiken we ook voor onze klantenadministratie, onze marketingactiviteiten, om risico’s goed te kunnen inschatten of om fraude te voorkomen. In de wet worden dit ‘gerechtvaardigde belangen’ genoemd. Ook zijn we het soms wettelijk verplicht bepaalde persoonsgegevens te verzamelen.

Ben ik verplicht om de gegevens van de mederekeninghouder op de tegenrekening aan Nationale-Nederlanden door te geven?

Ja. Volgens de Algemene Bankvoorwaarden ben jij als klant verplicht om, als wij daarom vragen, de informatie te geven zodat wij aan onze verplichtingen kunnen voldoen. In dit geval onze verplichtingen tegenover toezichthouders. In sommige gevallen kunnen wij ertoe moeten beslissen de rekening tijdelijk te blokkeren als je de gegevens niet op tijd aanlevert. Je wordt hier dan wel over ingelicht uiteraard.

De mederekeninghouder van de tegenrekening is geen klant van jullie, ik ga verder geen informatie verstrekken.

Wij zijn verplicht om je mederekeninghouder zelfstandig te toetsen aan de Sanctielijsten. Volgens de Algemene Bankvoorwaarden ben jij als klant verplicht om, als wij daarom vragen, de informatie te geven zodat wij aan onze verplichtingen kunnen voldoen. In dit geval onze verplichtingen tegenover toezichthouders. Dit kun je ook nalezen op de website van de AFM (=Autoriteit Financiële Markten).

Wat zijn mijn rechten als het gaat om persoonsgegevens?

Onder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) heb je verschillende rechten. Veel van die rechten had je ook al onder de wet die voor de AVG gold, de Wet Bescherming Persoonsgegevens. De AVG beschrijft de rechten duidelijker, en er zijn ook wat zaken bijgekomen. Zo kon je altijd al, en kun je nog steeds inzage vragen in de gegevens die wij van jou verwerken. Nieuw is bijvoorbeeld het recht op het overdragen van gegevens aan jou of aan een andere dienstverlener (dataportabiliteit) en je kunt ons in sommige gevallen vragen om beperking van verwerking van je gegevens of om je gegevens te verwijderen.

Hoe zorgt Nationale-Nederlanden voor de beveiliging van mijn persoonsgegevens?

We besteden veel tijd en aandacht aan de beveiliging van onze systemen en de persoonsgegevens die daarin zijn opgeslagen. Naast technologische maatregelen hebben we een speciaal team dat toezicht houdt op het gebruik en de beveiliging van persoonsgegevens. Bovendien houden we de veiligheid van ons dataverkeer voortdurend in de gaten. Gaat er toch iets mis? Dan ondernemen we direct actie. Datalekken lossen we op en registreren we. Dat zijn we volgens de wet ook verplicht. We melden ze als dat nodig is aan de toezichthouder en aan jou.

Op wie is de AVG van toepassing?

De AVG is van toepassing op natuurlijke personen. Ben je zzp’er of heb je een eenmanszaak, vof of maatschap? Dan word je in dat geval ook gezien als natuurlijk persoon en is de AVG ook van toepassing op die gegevens die direct of indirect iets over jou vertellen.

Hoe kan ik mijn persoonsgegevens inzien of wijzigen?

Je belangrijkste persoonsgegevens staan in je persoonlijke omgeving mijn.nn. Heb je nog geen mijn.nn-account? Dan kun je een mijn.nn-account aanvragen.

Ik wil mijn gegevens graag inzien, maar ik heb geen mijn.nn, geen e-mail of geen computer. Hoe kan ik toch mijn persoonsgegevens inzien?

Omdat het om je persoonsgegevens gaat, geven we je de opgevraagde informatie graag zo veilig mogelijk. Daarom sturen we je de gegevens het liefst toe via mijn.nn. Heb je bijvoorbeeld geen computer, dan kunnen we je de gevraagde informatie ook per post toesturen. Het verzoek kun je via de klantenservice doen. Hiervoor zullen we je wel een aantal vragen stellen om je te identificeren.

Waarom vraagt Nationale-Nederlanden om gegevens van de mederekeninghouder van mijn tegenrekening?

We vragen deze informatie om te voldoen aan de sanctiewetgeving. Het is verboden om bij te dragen aan elke ondersteuning van een activiteit of transactie van een persoon, entiteit of land die op een sanctielijst staat. Dit betekent onder andere dat wij verplicht zijn om te controleren of onze rekeninghouders, maar ook de mederekeninghouder op een tegenrekening, op een van de (internationale) sanctielijsten staan.

Heeft Nationale-Nederlanden per e-mail gevraagd om gegevens van de mederekeninghouder op de tegenrekening online door te geven?

Ja, dat klopt. We vragen je om de gegevens door te geven via mijn.nn, jouw persoonlijke online omgeving. Volg hiervoor de instructies in de e-mail die je hebt ontvangen.

Ik gebruik de tegenrekening ook voor een andere spaar- en/of beleggingsrekening bij Nationale-Nederlanden. Moet ik de gegevens van de mederekeninghouder per rekening doorgeven?

Nee, je hoeft de gegevens maar één keer aan ons door te geven. Log hiervoor in op mijn.nn en klik op de melding waarin wij je om extra gegevens vragen.

Wat doet Nationale-Nederlanden met de gegevens die ik doorgeef?

Als financiële instelling zijn we verplicht om onze klanten en relaties te toetsen aan de Sanctielijsten. Dit doen we met de gegevens die je doorgeeft. Op de Sanctielijst staan personen en organisaties waar financiële instellingen geen zaken mee mogen doen.

Ik kan of wil de gegevens van mijn mederekeninghouder op de tegenrekening niet doorgeven aan Nationale-Nederlanden. Wat kan ik dan doen?

Je kunt er dan voor kiezen om je tegenrekening te wijzigen naar een betaalrekening die alleen op jouw naam staat. Volg hiervoor de instructies in de e-mail die je hebt ontvangen.

Nationale-Nederlanden heeft een e-mail gestuurd om gegevens van de mederekeninghouder op de tegenrekening online door te geven. De tegenrekening staat alleen op mijn naam. Wat kan ik doen?

Neem dan telefonisch contact met ons op via 088 663 06 63 (maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur).

Ik heb een e-mail ontvangen over het doorgeven van gegevens van de mederekeninghouder op de tegenrekening. Ik gebruik de tegenrekening ook voor een andere spaar- en/of beleggingsrekening bij Nationale-Nederlanden en wil de tegenrekening voor alle producten wijzigen. Moet ik per product de tegenrekening wijzigen?

Ja, als je tegenrekening wilt wijzigen, moet je dit per product aan ons doorgeven. Log hiervoor in op mijn.nn, klik op de melding waarin wij je om extra gegevens vragen, kies voor 'wijzigen tegenrekening' en volg de stappen op het scherm. Daarna kun je ook voor je andere spaar- of beleggingsrekening in mijn.nn per product de tegenrekening wijzigen.

Bekijk het volledige Privacy Statement

Terug naar Mijn Privacy