Je identiteit opnieuw bevestigen bij
Nationale-Nederlanden Bank

We vragen klanten om hun identiteit opnieuw te bevestigen. Dit maakt online bankieren veiliger voor jou én voor ons. En alleen dan kun je gebruik blijven maken van je rekening(en). Heb je een e-mail of brief gehad van ons? Dan lees je hier of dit klopt en meer informatie over wat we je vragen.

Wat vragen we van je?

Ben je klant bij ons en ontving je een brief of e-mail om je identiteit opnieuw te bevestigen? Dit doe je eenvoudig online met je smartphone of via een afspraak aan huis. Wat je ook kiest, je begint altijd in jouw beveiligde mijn.nn omgeving.

  • In 10 minuten geregeld

Online

Bevestig je identiteit zelf online.

Zo werkt het:

  • Via een smartphone met camera en internetverbinding
  • Duurt ongeveer tien minuten
  • Maak zelf een foto van je geldige paspoort of identiteitskaart (geen rijbewijs) en een foto van je gezicht
  • 24 uur per dag, wanneer jij wilt

Start direct

Bekijk eerst alle stappen

  • Op afspraak

Hulp aan huis

Ik wil graag hulp of ik heb geen smartphone.

Zo werkt het:

  • Krijg hulp aan huis voor het bevestigen van je identiteit
  • Plan een tijdslot van drie uur
  • Onze partner AMP Groep komt bij je langs
  • De medewerker controleert je geldige paspoort of identiteitskaart (geen rijbewijs)

Maak een afspraak

Lees meer over een afspraak aan huis


Hulp nodig bij inloggen op mijn.nn?

Heb je nog geen account voor mijn.nn? Of ben je je gebruikersnaam of wachtwoord vergeten? Je kunt een account aanmaken of je gegevens opnieuw aanvragen op nn.nl/inloggen.

Let op, heb je een gezamenlijke rekening en heb je beide bericht ontvangen over het bevestigen van je identiteit? Dan heb je allebei een eigen mijn.nn-account nodig.


Komt de e-mail of brief echt van Nationale-Nederlanden?

Helaas sturen criminelen regelmatig valse e-mails en brieven aan klanten van banken. De berichten zijn zogenaamd gestuurd door de bank. Of ze doen alsof de bank een ander bedrijf heeft gevraagd berichten te sturen. Daarom twijfel je misschien of het bericht dat je van ons ontving echt door ons verstuurd is. Wij doen dit op de volgende manier: Nationale-Nederlanden stuurt je de uitnodiging om je identiteit opnieuw te bevestigen altijd zelf. Je ontvangt hierover geen e-mails of brieven van een ander bedrijf.

Controleer eenvoudig zelf of het bericht echt van ons komt:

  • Als je bericht van ons ontvangt, staat er ook een melding in mijn.nn klaar. Dit is je persoonlijke en beveiligde omgeving. Hier log je zelf in met je gebruikersnaam en wachtwoord.
  • Kijk goed of je in de beveiligde online omgeving van mijn.nn zit. Dat zie je aan ‘https’ en het hangslotje in de adresbalk. De url begint met: https://www.nn.nl/mijn.nn.htm
  • Het e-mailadres waarmee we e-mails sturen over het bevestigen van je identiteit eindigt op @nn.nl
  • Wij vragen je nooit om je bankpas, pincode of inloggegevens met ons te delen.
  • In onze e-mails staan geen tikfouten en spelfouten.

Houd dit goed in de gaten. Zo zorgen we samen dat je identiteit bevestigen goed en veilig verloopt. Twijfel je toch of het bericht door ons verstuurd is? Neem dan contact met ons op via 088 663 06 63 (kies 0 in het menu). We zijn bereikbaar van 9.00 tot 17.00 uur.

Meer weten over veilig internetten? Op onze pagina over veilig internetten lees je wat phishing precies is, hoe je het kunt herkennen en wat je moet doen als je een phishingbericht hebt ontvangen.

Waarom opnieuw identificeren?

In deze video leggen we uit waarom we je vragen opnieuw je identiteit te bevestigen.

Direct naar een specifiek onderwerp?

Start de video en tik in de tijdbalk onderin het onderwerp van je keuze aan:

1. Waarom moet ik me opnieuw identificeren?
2. Hoe weet ik dat het bericht echt van Nationale-Nederlanden komt?

Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme

De overheid wil misbruik van banken en rekeningen voorkomen. Net zoals wij. Als bank hebben we een belangrijke rol bij het tegenhouden van dit soort misbruik. Dit staat in de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). In deze wet staat dat we onze klanten moeten kennen en moeten weten waarvoor ze hun rekening(en) gebruiken. Je bevestigde je identiteit toen je klant werd bij ons. We controleerden je identiteit toen op een andere manier. Bijvoorbeeld met een storting van € 0,01. We doen dat nu anders. We zijn volgens de Wwft namelijk verplicht om extra moeite te doen. Zodat we zeker weten dat de rekening van jou is. En niet van iemand die zich voordoet als jou. Daarom hebben we de manier waarop we de identiteit van nieuwe klanten controleren veranderd. Ook bestaande klanten moeten zich opnieuw identificeren via deze nieuwe manier.

Om aan de Wwft verplichting te voldoen doen wij nu dit:

  • We willen je identiteitsbewijs in je bezit zien. Eerder was alleen een kopie voldoende.
  • We vragen meer gegevens van je dan eerder, zoals je voornamen en geboorteplaats.
  • We willen je gezicht zien. Om te vergelijken met de foto op je identiteitsbewijs.

Hoe gaan we om met jouw gegevens?

We bewaren en gebruiken jouw persoonsgegevens alleen voor vastgestelde doelen. We hechten veel belang aan je privacy en gaan daarom zorgvuldig om met jouw persoonsgegevens, volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Wil je weten hoe we jouw persoonsgegevens op een veilige manier gebruiken? Dat lees je in ons Privacy statement.

Folder 'Identiteit opnieuw bevestigen'

Wil je de informatie over het opnieuw bevestigen van je identiteit nog eens rustig nalezen of uitprinten? Download dan deze folder.

Veelgestelde vragen

Identificeren

Met welke identiteitsbewijzen kan ik mijzelf identificeren?

Je kunt je identificeren met een geldig en origineel:

  • Paspoort (alle landen toegestaan)
  • Identiteitskaart (EU/EER toegestaan)
  • Andere identiteitsbewijzen (bijvoorbeeld een rijbewijs of verblijfsvergunning) zijn voor dit proces niet toegestaan
Waarom mag ik mijn identiteit niet bevestigen met een rijbewijs? 

Je identiteit bevestigen doe je met een geldig paspoort (alle landen) of identiteitskaart (EU/EER). Een rijbewijs staan wij niet toe. Dat komt omdat we voor het bevestigen van je identiteit je volledige voornamen en nationaliteit moeten weten. Deze informatie staat niet altijd op een rijbewijs.

Ik heb geen e-mail ontvangen, wat nu?

Onze e-mail kan als spam in je mailbox terechtkomen, in plaats van rechtstreeks in je inbox. De afzender van een e-mail van Nationale-Nederlanden waarin we je vragen je identiteit opnieuw te bevestigen eindigt altijd op: @nn.nl.

Kan ik mijn identiteit ook bevestigen via de NN App?

Ja, je kunt je identiteit bevestigen via de NN App of via mijn.nn in een browser.

Wanneer ontvang ik bericht of mijn identiteit succesvol bevestigd is?

Nadat je je identiteit hebt bevestigd, controleren we de gegevens die we van je hebben ontvangen. Binnen vijf werkdagen informeren we je per e-mail of we je identiteit succesvol hebben gecontroleerd én goedgekeurd. We laten het je ook weten als we de controle niet goed kunnen uitvoeren.

Hoe weet ik dat jullie bericht geen phishing (valse e-mail) is?

Dit controleer je eenvoudig zelf:

Ik ben in het buitenland, kan ik daar ook mijn identiteit bevestigen?

Ja, je kunt je identiteit bevestigen vanuit het buitenland door in te loggen in mijn.nn en te kiezen voor 'online identiteit bevestigen'. Voor het online bevestigen van je identiteit heb je een geldig paspoort of identiteitskaart (geen rijbewijs) en een smartphone nodig. Je identiteit aan huis bevestigen via onze partner AMP is alleen mogelijk in Nederland*.

*Er gelden uitzonderingen voor de Waddeneilanden. AMP Groep komt wel langs op Texel. Bewoners van de andere Waddeneilanden kunnen een afspraak maken in Harlingen.

Ik heb een gezamenlijke rekening. Moet mijn mederekeninghouder ook de identiteit opnieuw bevestigen?

Je hebt een gezamenlijke rekening. Dit betekent dat er twee rekeninghouders zijn. Als je mederekeninghouder de identiteit ook moet bevestigen dan heeft je mederekeninghouder ook bericht van ons ontvangen. Het is dan belangrijk dat jullie allebei je identiteit bevestigen om gebruik te kunnen blijven maken van je rekening. Daarom vragen we jou en de mederekeninghouder allebei om je identiteit te bevestigen. Let op, voor het opnieuw bevestigen van je identiteit heb je een eigen mijn.nn account nodig. Je kunt dit niet doen via het account van je partner. Dat geldt ook voor een afspraak met AMP Groep. Je moet beide een eigen afspraak maken met AMP Groep via je eigen mijn.nn account.

Met welke naam bevestig ik mijn identiteit?

Om je identiteit te kunnen bevestigen, gaan wij uit van de voorna(a)m(en) en achternaam zoals deze in je paspoort of op je identiteitskaart staan. Dit kan dus afwijken van de achternaam die je in het dagelijks leven gebruikt.

Hoe help ik als wettelijke vertegenwoordiger bij het bevestigen van de identiteit?

Ben je als wettelijk vertegenwoordiger bij ons bekend? Dan ontvang je bericht van ons zodra wij de klant de eerste uitnodiging sturen om de identiteit opnieuw te bevestigen. In dat bericht lees je meer over hoe je als wettelijk vertegenwoordiger kunt helpen. Het is belangrijk dat je als wettelijk vertegenwoordiger bij ons bekend bent. Is dat niet het geval? Hier lees je meer over vertegenwoordiging en hoe je je aanmeldt.

Ik heb geen mijn.nn-account. Wat moet ik doen? 

Mijn.nn is je persoonlijke en beveiligde omgeving. Daar start je het online bevestigen van je identiteit of maak je de afspraak voor het bevestigen van je identiteit aan huis. Maak hier een account aan. Of klik rechtsboven op de zwarte knop ‘mijn.nn’ en kies daarna voor ‘Ik wil een mijn.nn-account aanmaken’. Heb je een gezamenlijke rekening en heb je beide bericht ontvangen over het bevestigen van je identiteit? Dan heb je allebei een eigen mijn.nn-account nodig.


Dataverwerking

Welke persoonsgegevens verwerken jullie?

Persoonsgegevens die we van jou ontvangen voor de controle van jouw identiteit. Welke gegevens we van je opslaan, hangt af van de manier waarop je je identiteit bevestigt.

Bij identificatie online en op locatie

Algemene gegevens zoals je naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres en geboortedatum.

Gegevens om je te kunnen identificeren, zoals een kopie van je identiteitskaart of paspoort. Zorg ervoor dat er geen andere personen of persoonsgegevens te zien zijn op de kopie (of foto) van je paspoort of identiteitskaart. Gebruik bijvoorbeeld een lege tafel als ondergrond. Het maken van deze foto slaan we op als korte video in onze systemen. Zo controleren we de echtheidskenmerken van het document.

Bij identificatie online

De foto van je gezicht (selfie). Zorg ervoor dat er geen andere personen of persoonsgegevens te zien zijn op je selfie. Gebruik bijvoorbeeld een witte muur als achtergrond. We vragen je tijdens het identificeren om je hoofd naar links en rechts te bewegen. Deze beweging slaan we op als korte video in onze systemen.

Bijzondere persoonsgegevens

We willen apart stilstaan bij de verwerking van bijzondere persoonsgegevens. Wij controleren jouw identiteit door de foto op je identiteitsbewijs te vergelijken met de foto en korte video die jij via mijn.nn van jezelf maakt. Ook controleren we de echtheid van je identiteitsbewijs met de korte video die jij via mijn.nn van je identiteitsbewijs maakt. Wij maken voor deze controles gebruik van artificiële intelligentie (AI). Bij de controle van je foto’s en korte video’s worden bijvoorbeeld specifieke gezichtskenmerken met elkaar vergeleken aan de hand van een algoritme. Als uit de controle blijkt dat er een afwijking is, dan wordt dat door een medewerker beoordeeld.

Let op! Deze bijzondere persoonsgegevens worden voor geen enkel ander doel verwerkt dan voor het controleren of jij dezelfde persoon bent als op de pasfoto van je identiteitsbewijs.

Lees in ons Privacy statement hoe we op een veilige manier met je gegevens omgaan.

Mag ik mijn burgerservicenummer (BSN) afschermen als ik in mijn.nn een foto maak van mijn paspoort of identiteitskaart?

Nee, je mag je burgerservicenummer niet afschermen als je je identiteit bevestigt in mijn.nn. Organisaties buiten de overheid mogen je BSN gebruiken als dat wettelijk bepaald is. De Algemene wet inzake rijksbelastingen verplicht Nationale-Nederlanden Bank om jaarlijks informatie aan de Belastingdienst door te geven. Het gaat onder andere om informatie over je vermogen, ontvangen en/of betaalde rente of lopende leningen. Daarbij moeten we je BSN vermelden. De Belastingdienst gebruikt de gegevens bijvoorbeeld om inkomstenbelasting te heffen. Voor lijfrenterekeningen en stamrechtrekeningen hebben wij je BSN bovendien nodig voor een juiste verloning van de uitkeringen.

Je rekening(en) valt onder de Nederlandse Depositogarantie (DGS). De Nederlandsche Bank (DNB) moet de Depositogarantie snel en nauwkeurig kunnen uitvoeren. Daarom verplicht de Wet op het financieel toezicht Nationale-Nederlanden Bank om je BSN te verwerken, zodat wij snel de juiste gegevens aan DNB kunnen doorgeven. Om deze datakwaliteit te borgen lezen wij het BSN daarom af van je identiteitsbewijs. Dit vragen we direct bij het opnieuw identificeren zodat we je dit niet later alsnog hoeven vragen.

Meer informatie over het gebruik van je BSN vind je op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens.

Hoe lang bewaren jullie mijn gegevens?

Zolang je klant bij ons bent, bewaren we jouw gegevens. Dat zijn we wettelijk verplicht. We verwijderen je gegevens zeven jaar na de beëindiging van je overeenkomst. Voor gegevens die we alleen verwerken voor de identificatie en verificatie geldt dat we deze vijf jaar na de beëindiging van je overeenkomst verwijderen.


Tot wanneer heb ik?

Hoe lang heb ik de tijd om mijn identiteit te bevestigen?

Geen zorgen, je hebt genoeg tijd om je identiteit te bevestigen. We raden je wel aan je identiteit zo snel mogelijk te bevestigen. We sturen je hiervoor herinneringen over een periode van een aantal weken. Als je niet reageert op de herinneringen sturen we je een brief of e-mail waarin we je laten weten voor wanneer je het gedaan moet hebben. Bevestig je je identiteit niet voor die datum dan blokkeren we je rekening.

Wat kan er gebeuren als ik mijzelf niet op tijd identificeer?

We raden je aan je identiteit zo snel mogelijk te bevestigen. We sturen je hiervoor herinneringen over een periode van een aantal weken. Als je niet reageert op deze herinneringen sturen we je een brief of e-mail waarin we je laten weten voor wanneer je het uiterlijk gedaan moet hebben. We doen ons best je zo goed mogelijk te helpen en het opnieuw identificeren zo makkelijk mogelijk te maken. Ben je te laat? Dan wordt je bestaande rekening(en) geblokkeerd. Je ontvangt dan een e-mail of brief met daarin precies uitgelegd wat de gevolgen van blokkade voor jou zijn.

Mijn rekening(en) is geblokkeerd, wat nu?

We zijn wettelijk verplicht om je identiteit opnieuw te controleren. We hebben je hierover de afgelopen weken meerdere berichten per e-mail en post gestuurd. Je hebt je identiteit niet opnieuw bevestigd vóór de datum die in de brief staat. Daarom is je rekening geblokkeerd. Let op, je kunt deze blokkade laten verwijderen door je identiteit alsnog te bevestigen. Hoe dit werkt staat in de brieven en e-mails die je hebt ontvangen.

Wat kan ik doen als ik mijn identiteit niet wil bevestigen?

Wil je echt geen berichten van ons meer ontvangen over het opnieuw bevestigen van de identiteit? Dat kan alleen door de rekening(en) bij ons te beëindigen. Dat kan je zelf doen via mijn.nn. Heb je een bankspaarrekening, zoals Aanvullende PensioenOpbouw, Aanvullende PensioenUitkering of Banksparen Ontslagvergoeding? Dan heeft het opzeggen van de rekening fiscale gevolgen. Ook kun je een verzoek doen tot overdracht van het kapitaal naar een andere aanbieder (bank, verzekeraar of beleggingsinstelling). Je moet er rekening mee houden dat je ook bij een andere aanbieder gevraagd wordt de identiteit te bevestigen.

Wat kan ik doen als ik mijn identiteit niet kan bevestigen?

Is er een bijzondere reden waarom je (nu) het proces niet kan doorlopen? Dan kun je telefonisch contact met ons opnemen op 088 663 06 63 (kies 0 in het menu). Je kunt ons bereiken van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur.


Waar kan ik terecht met vragen of opmerkingen?

Bellen

Heb je een vraag of wil je hulp bij het bevestigen van je identiteit? Dan kun je ons bellen op 088 663 06 63 (kies 0 in het menu). Je kunt ons bereiken van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 tot 17.00 uur. We helpen graag.

Start een chatgesprek

Of chat met Sanne, onze digitale assistent.

Start de chat