Hoe kunnen we duurzaam samenleven, wonen en werken? Op donderdag 26 september stond die vraag centraal tijdens het event Duurzame Leefomgeving. Zo’n 100 collega’s die in hun werk dagelijks met dit onderwerp te maken hebben, kwamen samen op een toepasselijke locatie: The Green Village, proeftuin voor duurzame innovaties op de campus van de Technische Universiteit Delft.
In hun aftrap schetsten Anouk Noordam, manager Sustainable Retail, en Henk Langstraat, product lead Duurzaam Wonen, een beeld van extreem weer, hittegolven en wateroverlast als gevolg van de klimaatverandering. ‘Nationale-Nederlanden wil in actie komen en werken aan een duurzame leefomgeving. Vanmiddag laten we zien hoe commercie en duurzaamheid prima kunnen samengaan.’
Waarde creëren voor de samenleving
Eerst richtten Tjeerd Bosklopper, lid van de Management Board van NN Group, en Fleur Hudig, hoofd Corporate Citizenship, hun blik op de toekomst. Fleur: ‘We erven de aarde niet van onze grootouders, maar we lenen de aarde van onze kleinkinderen. Met deze wijsheid in mijn achterhoofd probeer ik op het gebied van duurzaamheid bij mijzelf te beginnen.’ Tjeerd: ‘Maar ook als bedrijf kunnen we impact maken. Want we zijn er niet alleen om toegevoegde waarde te creëren voor aandeelhouders, maar ook voor de samenleving. Nationale-Nederlanden kan helpen de energietransitie mogelijk te maken door de daaraan gekoppelde risico’s verzekerbaar te maken.’
Ambities omzetten in actie
In zes pitches lieten NN-vervolgens zien hoe je kunt werken aan een duurzame leefomgeving.
Margreet de Korte, product manager brand en technisch, vertelde over de opkomst van biobased bouwen, en in het bijzonder over houtbouw. ‘Hout is duurzaam en circulair. Het houdt CO₂ vast in plaats van dat het CO₂ uitstoot.’
Risicodeskundige Bart van de Broek zoekt naar preventieve oplossingen voor de risico’s die lithium accu’s, energieopslagsystemen, zonnepanelen en elektrische voertuigen met zich meebrengen, zoals brandgevaar.
Hans Buursink, hoofd Hypotheken & Consumptief Krediet, legde uit wat Nationale-Nederlanden doet om klanten op het gebied van woningverduurzaming in beweging te krijgen. Daarbij onderscheidt hij vier fasen: bewustwording, oriëntatie op en hulp bij een verduurzamingsplan, activatie en ten slotte het faciliteren van klanten, bijvoorbeeld met financiering of bij het vinden van leveranciers.
Michel van Leuven, lead duurzaam herstel, vertelde hoe Nationale-Nederlanden in de transitie naar een circulaire economie duurzaam herstel integreert in al haar producten en diensten. ‘We herstellen spullen in plaats van dat we ze vervangen. Zo worden er minder grondstoffen gebruikt en hoeven we minder weg te gooien.’
Data engineer en data scientist Alwin Peters liet zien hoe je door efficiënte inzet van data science kwetsbare plekken tot in detail in kaart kunt brengen en zo schade door overvloedige neerslag kunt voorkomen.
Ten slotte ging Frank Brinkmans, expert duurzame inzetbaarheid, in op de vraag hoe je gedrag succesvol kunt veranderen. ‘Je ziet vaak dat er in het begin weerstand is. Het is belangrijk om bij mensen te zoeken naar intrinsieke motivatie en om zelfoplossend vermogen te stimuleren.’
Naar een hoopvolle toekomst
Na een korte pauze was het woord aan keynote speaker Tim van Hattum, Program Leader Green Climate Solutions bij Wageningen University & Research. Hij schetste zeven natuurlijke routes naar een hoopvolle toekomst. ‘De mens staat aan het begin van een avontuurlijk reis naar een groenere toekomst. Klimaatverandering en het verlies aan biodiversiteit zijn de grootste uitdagingen van onze tijd. Het is tijd voor actie. We moeten onze samenleving meer in balans brengen met de natuur en slimme technologie op grote schaal inzetten.’
Handen ineenslaan
Maaike van Beijsterveldt, directeur Retail Schade & Zorg, vatte de middag treffend samen. ‘Door de handen ineen te slaan en klimaatgerelateerde risico’s verzekerbaar te maken, kan Nationale-Nederlanden bijdragen aan een hoopvol perspectief en een sleutelrol spelen in de weg naar een duurzame woon- en leefomgeving.
Wonen met een goed gevoel
De middag eindigde met de kick-off van de nieuwe wooncampagne Wonen met een goed gevoel: bij schade herstelt NN waar mogelijk met hogere isolatiewaarde.