1. Bedenk hoe je huis er uit moet gaan zien
Bedenk wat je wilt – zet je eisen en wensen op een rijtje. Bekijk of er eisen vanuit de gemeente worden gesteld en wat voor soort woning je wilt bouwen.
Wanneer je tot in de details weet hoe je woning er moet gaan uitzien, kun je het programma van eisen opstellen. Met het programma van eisen kun je terecht bij een architect of ontwerper en de aannemer. In het programma van eisen kun je het volgende meenemen:
- De indeling van het huis: hoe gaat je woning er van binnen uit zien? Hoeveel slaapkamers wil je? Hoe groot moet de keuken zijn? Neem de ideale indeling van het huis mee in het programma van eisen.
- De bouwstijl: in welke stijl wil je het huis bouwen? Dit kan modern zijn, maar ook in de populaire jaren 30-stijl. Ga na of de gemeente eisen stelt aan het straatbeeld.
- De materiaalkeuze: zet in het programma van eisen welke materialen je wilt gaan gebruiken in de woning. Wil je een huis van steen of liever een houten huis? Denk ook aan materialen voor de kozijnen. Houd ook hier rekening met mogelijke eisen vanuit de gemeente.
2. Bepaal je budget
Zorg ervoor dat je ruim op tijd weet wat je financiële mogelijkheden zijn. Dit zal je keuzes verder in het traject vergemakkelijken. Dit kun je doen door bijvoorbeeld een overzicht te maken van je bestedingsruimte en alvast je maximale hypotheek te berekenen.
Houd in de bepaling van de kosten ruimte met de volgende zaken:
- Ontwerp: prijzen van een architect of ontwerper verschillen onderling. Voor een nieuwbouwontwerp kun je als richtlijn 10% van de totale bouwkosten nemen.
- Grond: de prijs van een kavel verschilt per gemeente. Is het nog geen bouwgrond? Houd dan rekening met extra kosten om de grond bouwklaar te maken.
- Belastingen en leges: je betaalt 21% belasting over de grond die je koopt. Voor de aanvraag van vergunningen betaal je bouwleges. Dit verschilt per gemeente.
- Bouwkosten: de bouwkosten worden meestal berekend op basis van het bruto vloeroppervlak (BVO). De prijzen per vierkante meter BVO verschillen per type woning. Onder bouwkosten vallen ook de kosten voor de aannemer.
- Meerwerk: houd altijd rekening met meerwerk en onvoorziene kosten. Wil je toch andere tegels in je badkamer dan je eerder had uitgekozen? Dat kan al meerwerk zijn.
- Inrichting en nutsvoorziening: als het huis eenmaal staat, heb je een inrichting nodig. Neem je je oude meubilair mee? Houd dan rekening met eventuele verhuiskosten. Nutsvoorzieningen, tuinaanleg en een oprit moeten ook betaald worden.
- Hypotheek: om alles te financieren kun je een hypotheek afsluiten. Hier zijn ook kosten aan verbonden. Heb je al een koopwoning en verkoop je die later dan dat je een nieuwe woning aankoopt? Mogelijk heb je dan een overbruggingskrediet nodig. In dat geval kan er (tijdelijk) sprake zijn van dubbele kosten.
3. Vind een kavel
Je hebt grond nodig om een huis op te bouwen. Beschik je nog niet over een kavel? Kijk bij de gemeente of er zelfbouwkavels beschikbaar zijn en zoek op internet naar beschikbare kavels.
Wanneer je een kavel koopt, wordt de grond voor een bepaalde tijd voor jou gereserveerd. De koop van een kavel is pas officieel wanneer de bouwplannen rond zijn en je een bouwvergunning hebt.
4. Kies een architect en aannemer
Allereerst heb je een ontwerp en een bouwtekening nodig. Hiervoor kun je een architect kiezen, die met het programma van eisen het huis van je dromen kan ontwerpen.
Vraag in je netwerk of mensen ervaringen hebben en benader verschillende partijen. Bij de BNA (Branchevereniging Nederlandse Architecten) vind je een overzicht van architecten. Met het ontwerp en bouwtekening kan een aannemer het huis daadwerkelijk gaan bouwen.
Er is ook de mogelijkheid om direct bij een aannemer een ‘standaard’ woning uit de catalogus te kiezen. Dan heb je geen architect nodig. Uiteraard kun je hier nog aanpassingen in aanbrengen.
Kies voor een architect en een aannemer die passen bij je wensen en je stijl. Vraag meerdere offertes op en zorg bij de aannemer voor afbouwgarantie.
5. Vraag vergunningen aan
Voordat je kunt gaan bouwen heb je goedkeuring en vergunningen van de gemeente nodig. Check vooraf welke vergunningen je nodig hebt. Je hebt in ieder geval een bouwvergunning nodig, maar bijvoorbeeld ook voor het kappen van bomen of het aanleggen van een oprit.
Bekijk ook waar je aanvraag aan moet voldoen. Voor de behandeling van de aanvraag betaal je bouwleges aan de gemeente. Meestal krijg je binnen 8 weken reactie. Heb je de vergunning binnen? Dan kunnen omwonenden nog binnen 6 weken bezwaar indienen.
6. Vraag een hypotheek aan
Een hypotheekaanvraag voor een huis wat je zelf gaat (laten) bouwen is anders dan wanneer je een bestaande woning koopt. Voor de hypotheekaanvraag moet je een bouwvergunning, aannemingsovereenkomst, afbouwgarantie en taxatierapport hebben.
Een hypotheek voor een nieuwbouwwoning of nog te bouwen woning is vaak in de vorm van een bouwdepot. Het bedrag van de lening komt in een depot, waar de bouwkosten uit betaald worden.
Als alles rond is, kan de bouw echt beginnen. Houd de voortgang goed in de gaten en kijk bij de oplevering of alles naar wens is.
Ook nieuwbouwwoningen kunnen gebreken hebben. Meld de gebreken binnen 3 maanden schriftelijk bij de aannemer. Is alles naar wens? Dan is het tijd voor de inrichting en vooral: genieten van je nieuwe thuis!
Hypotheekadvies nodig?
Laat je informeren door een hypotheekadviseur. Maak een afspraak voor een oriëntatiegesprek.