5 tips om veilig en ontspannen door een sluis te varen
1. Wacht op je beurt
Voor het invaren van de sluis moet je officieel aan de wachtsteiger afmeren op volgorde van aankomst, maar de praktijk is vaak anders. Degenen die als laatsten komen aanvaren, blijven vaak drijven voor de sluis. Zodra de sluis opengaat, varen ze naar binnen. Lig jij dan al een tijdje keurig netjes aan het remmingswerk te wachten, dan zit er niets anders op dan toch achteraan aansluiten.
Beroepsvaart laat je uiteraard keurig volgens de regels ook voorgaan. Aan dek hangen ondertussen al je stootwillen al uit, gelijkelijk verdeeld over stuur- en bakboord. Hang zeker twee stootwillen vlak bij de spiegel en als je er genoeg hebt, dan ook twee aan beide zijden voorop. Ook leg je zes landvasten klaar: twee voor, twee bij de middenbolders en twee achter.
2. Oefening baart kunst
Bij het varen door een sluis is het heel belangrijk dat je bemanning weet wat ze moeten doen en dat jij als schipper weet je dat zij hun taak goed beheersen. Vaar je vaak met dezelfde bemanning maar zit de sluisroutine er nog niet goed in, oefen dan met het nemen van een sluis. Door de week is het vaak rustig en wanneer je de sluiswachter via de marifoon vertelt dat je heen en terug door de sluis wilt om te oefenen, is dat vaak geen probleem. Neem met je bemanning goed de taakverdeling door. Passeer vervolgens de sluis, kijk hoe het gaat en bespreek wat er eventueel de volgende keer beter kan.
Het enige wat er mis kan gaan, is dat je niet precies op de plaats afmeert die je voor ogen had. En dat is geen probleem in een bijna lege sluis, dan leg je gewoon aan waar je boot terechtkomt. Wat er ook gebeurt, blijf rustig en geef nooit veel gas voor- of achteruit in de sluis. Drijft je boot naar een plek die je niet had gepland, dan vaar je met weinig snelheid geen of veel minder schade.
3. Invloed van wind
Ga je op een druk moment door de sluis, dan volgt soms een lastige keuze als de wind stevig is en dwars op de sluis staat. Kies je hoger- of lagerwal? Afmeren aan lagerwal is simpel, maar wegvaren kan lastig worden zonder boegschroef. Gelukkig vangt je boot door de sluismuren minder wind en is wegvaren makkelijker dan van een plek aan lagerwal in een haven. Wegvaren kan op een spring van achter naar voor om de kop vrij van de sluismuur te varen. Geef gas achteruit, wacht tot de kop vrij draait en wees daarna niet bang om daarna echt gas vooruit te geven. Haal rustig de spring aan boord.
Wegvaren van hogerwal is makkelijker, maar het afmeren moet wel in één keer goed gaan. Zet iemand neer bij de middenbolder aan de hoge kant met een lijn waaromheen een stuk (tuin)slang zit. Die lijn is daardoor stijver en kun je vanaf een grotere afstand om een sluisbolder leggen. Zit die lijn vast, stuur dan op de motor achtereenvolgens kop en kont naar de wal. Een stootkussen voor op de punt is in deze situatie geen overbodige luxe.
4. Schroefwerking en stroom
Als je je schroefwerking goed kent, kun je die in een sluis ook in je voordeel laten werken. Elke schroef trekt of duwt namelijk enigszins aan je boot. Ontdek op ruim water met weinig wind hoe jouw schroef de koers van je boot beïnvloedt. Belangrijk is of je boot naar stuur- of bakboord wordt getrokken als je achteruitslaat. Trekt je boot bij het achteruit varen bijvoorbeeld naar bakboord, dan is afmeren aan bakboord makkelijker. Stroom is in de sluis eveneens een belangrijke factor. Wees je bewust van de stroomwet: schut je van zoet naar zout water, dan heb je stroom mee en gebruik je eerst de achterlijn.
5. Volg aanwijzingen op
Volg tenslotte altijd de aanwijzingen van de sluiswachter op. Vaar je samen met beroepsvaart de sluisbak binnen, dan is de kans groot dat de sluiswachter je opdraagt om weg te blijven uit het schroefwater van beroepsvaart. Lig je achter een vrachtschip, wacht dan met afmeren tot zijn motor uit is en vaar pas weg als het vrachtschip de sluis heeft verlaten. Houd tijdens zijn uitvaart de kop van je boot met het voorlandvast goed bij de wal. Lig je goed, houd dan lijnen in de hand, met een slag om de kikker. Doe je motor uit. Zijn de deuren na de schutting open en staan de lichten op groen, vaar dan in volgorde weer naar buiten. Overleg met je buurboot over wie eerst losgooit.
Wil je ook goed verzekerd en veilig door de sluisen varen? Vraag dan vandaag nog onze Bootverzekering aan.
Vraag nu onze Bootverzekering aan