Elektrische auto’s: we zien ze steeds vaker. Begin 2025 reden er zo’n 1,6 miljoen elektrische en hybride auto’s in Nederland, volgens het CBS. Dat zijn er 29,2% meer dan begin 2024. Bijna een op de zes personenauto’s is nu elektrisch of hybride. Twee jaar geleden was dat nog een op negen.
Verschil elektrisch en hybride
Een elektrische auto heeft alleen een elektromotor. Een hybride auto heeft zowel een verbrandingsmotor als een elektromotor. Deze rijdt dus deels elektrisch en deels op benzine of diesel. In dit artikel hebben we het over volledig elektrische auto's.
De markt groeit dus, maar niet heel snel. Een belangrijke reden daarvoor? Veel mensen vinden een nieuwe elektrische auto te duur. Voor de helft van de autobezitters is de aanschafprijs de grootste drempel om een elektrische auto te kopen. Dat blijkt uit onderzoek dat Nationale-Nederlanden begin 2025 deed samen met Markteffect.
Hoe zit het met de markt voor tweedehands elektrische auto’s?
Gelukkig is er goed nieuws: het aanbod tweedehands elektrische auto’s neemt toe. Hoe dat komt? Veel van de eerste modellen van elektrische auto’s werden zakelijk gereden. Die leasecontracten lopen de komende jaren af. Een deel van deze auto’s belandt op de tweedehandsmarkt voor particulieren.
Doordat het aantal tweedehands elektrische modellen toeneemt, daalt de prijs. Want er komt meer balans tussen vraag en aanbod. Zo worden deze elektrische auto’s ineens een betaalbare optie voor veel meer mensen!
Vaak zijn elektrische occasions nog prima te gebruiken, volgens expert Arno Onink van onderzoeksbureau Trend-Rx. “Door de goede kwaliteit van accu’s gaan elektrische auto’s langer mee dan vaak wordt gedacht”, zegt hij in een interview met Nationale-Nederlanden. Volgens Arno komt de tweedehandsmarkt in Nederland vanaf 2028 echt goed op gang.
Wat kost een tweedehands elektrische auto?
De prijzen van tweedehands elektrische auto’s lopen flink uiteen. Ze hangen van verschillende zaken af: het merk van de auto, de grootte, het model. Maar ook de grootte van het accupakket heeft grote invloed op de prijs. Net als de actieradius. Dat is het rijbereik: hoe ver kun je rijden voor je weer moet opladen?
Relatief jonge tweedehands elektrische auto’s hebben een hoger rijbereik. Die zijn duurder (vanaf € 10.000,-). De wat oudere auto’s hebben vaak een beperktere accucapaciteit en daarmee een beperkter rijbereik. Maar ze zijn wel een stuk goedkoper, minder dan € 10.000,-. Meer over het rijbereik lees je verderop in dit artikel.
Kosten elektrische auto in vergelijking met hybride en brandstofauto
Op de lange termijn is een tweedehands elektrische auto vaak goedkoper dan een tweedehands brandstofauto. Ja, de aanschafprijs is over het algemeen hoger. Maar het is goed om rekening te houden met álle kosten. Dus ook onderhoud, brandstof, stroom en verzekeringen. Dan kom je vaak goedkoper uit met een elektrische auto. Bereken het totale kostenplaatje van elektrisch rijden in jouw situatie.
Krijg je subsidie of belastingvoordeel voor een (tweedehands) elektrische auto?
De Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) is sinds 2025 gesloten. Je krijgt dus geen subsidie meer voor de aanschaf van een nieuwe of gebruikte elektrische auto.
Wel krijg je momenteel nog belastingvoordelen voor een elektrische auto. Zo betaal je minder wegenbelasting en bpm (aanschafbelasting). In 2025 betaal je nog 25% van de wegenbelasting, in 2026 75% en vanaf 2030 weer 100%. Een reden om niet te lang te wachten met die aankoop dus! Dit zijn meer belangrijke veranderingen rondom duurzaam vervoer.
Hoe lang gaat een elektrische auto mee?
Veel mensen denken dat elektrische auto’s snel kapotgaan. Maar in de praktijk blijkt juist dat een elektrische auto langer meegaat dan een auto op brandstof. De verwachte levensduur is zo’n 18,4 jaar. Ook kunnen ze probleemloos 200.000 kilometer afleggen. Dat blijkt uit internationaal onderzoek.
Vooral de accu is bepalend voor de levensduur van een elektrische auto. Een accu gaat normaal gesproken zo’n vijftien jaar mee. Al weten we het niet precies, want elektrische auto’s zijn relatief nieuw. En de techniek is nog volop in beweging. In dit interview neemt accu-expert Bart Van de Broek van Nationale-Nederlanden je mee in de wereld van de accu’s.
Wat zijn de voordelen van een tweedehands elektrische auto?
Lagere kosten
Een groot voordeel van het kopen van een tweedehands elektrische auto in plaats van een nieuwe is natuurlijk de lagere prijs. En vergelijk je een tweedehands elektrische auto met een tweedehands brandstofauto? Dan betaal je de komende paar jaar nog minder wegenbelasting.
Ook je gebruikskosten zijn waarschijnlijk lager. Want je batterij opladen met stroom is vaak goedkoper dan je tank vullen met benzine. In dit artikel vertellen we je meer over de kosten van elektrisch rijden. Zo vergelijken we de kosten van 1.000 kilometer rijden op benzine met dezelfde afstand elektrisch rijden.
Kun je thuis je elektrische auto niet opladen? Dan kun je in sommige gemeenten een openbare laadpaal aanvragen.
Lange levensduur
Een elektrische auto gaat lang mee, zoals we hierboven al noemden. Ook heeft een elektrische auto minder bewegende delen dan een brandstofauto. Zoals een verbrandingsmotor, een versnellingsbak, een oliepomp en een uitlaatsysteem. Daardoor kan er minder kapotgaan. En is er minder onderhoud nodig. De restwaarde van een tweedehands elektrische auto kan dus ook best hoog zijn. Handig als jij hem zelf weer doorverkoopt!
Stiller en schoner
Daarnaast is elektrisch rijden stiller en schoner. Over hun hele leven stoten elektrische auto’s in totaal zo’n 18.000 kilo CO2 uit. Bij een vergelijkbare brandstofauto is dat 50.000 kilo. Een tweedehands exemplaar is nóg beter voor het milieu. Want de auto en de accu zijn al geproduceerd. Er hoeven dus geen nieuwe grondstoffen te worden gebruikt.
Meteen leverbaar
Nieuwe elektrische auto’s hebben een lange levertijd. Op sommige merken moet je wel zes tot twaalf maanden wachten. Voor een tweedehands elektrische auto hoef je minder geduld te hebben. Die is meestal meteen leverbaar.
Voorbereid op de toekomst
Tot slot voldoe je op tijd aan belangrijke wetten en regels rondom duurzaam vervoer. Zo moeten inwoners van de Europese Unie vanaf 2027 betalen voor de CO₂-uitstoot van benzineauto’s. Tanken wordt dus duurder. Verder is de verwachting dat je per 2035 helemaal geen nieuwe brandstofauto meer kunt kopen. Vanaf dat moment zijn er alleen nog elektrische auto’s op de markt.
Wat zijn de nadelen van een tweedehands elektrische auto?
Onduidelijkheid over rijbereik
We noemden het eerder al: tweedehands elektrische auto’s hebben vaak een lager rijbereik dan nieuwe modellen. Zo’n vijf jaar geleden was dit veelal niet meer dan 250 kilometer. Dat zie je terug in het tweedehandsaanbod.
Toch is het de vraag of dit echt een probleem is. Volgens het CBS rijden we in Nederland gemiddeld zo’n 50 kilometer per dag. “Dat redden de meeste tweedehands elektrische auto’s makkelijk”, zegt Bart Van de Broek. Hij werkt als projectmanager duurzaamheid en senior risicodeskundige bij Nationale-Nederlanden. “Je kunt zeker twee tot tweeënhalf uur rijden voor je weer moet opladen.”
Langzamere laadsnelheid
Een nadeel van oudere elektrische auto’s: ze hebben soms een langzamere laadsnelheid. Of oudere stekkers die niet bij alle snellaadstations passen. Rijd je vooral korte afstanden? Of kun je thuis opladen? Dan is dit een minder groot probleem.
De accu gaat achteruit
Het vele opladen zorgt ervoor dat de accu na een tijdje achteruitgaat. Dat noemen we ook wel degradatie. De accucapaciteit neemt af en daarmee ook je rijbereik. Veel mensen maken zich daar zorgen om bij een tweedehands elektrische auto. Is dat terecht? Volgens Milieu Centraal gaat de accu gemiddeld zo’n 2% per jaar achteruit. Na zo’n vijf jaar haalt een elektrische auto nog 85 tot 90% van het originele bereik
“Degradatie is niet helemaal te voorkomen”, vertelt Bart. “Een deel is gewoon slijtage, dat hoort erbij. Maar je kunt wel goed voor je accu zorgen. Bijvoorbeeld door hem te gebruiken volgens de voorschriften van de fabrikant". Lees ook onze Checklist: waar moet je op letten bij een tweedehands elektrische auto?
Het risico dat de accu kapotgaat
De kans is niet heel groot, maar een accumodule kan plotseling uitvallen. “Een accu heeft acht tot tien van die modules”, legt Bart uit. “Valt er eentje uit, dan ben je meteen 1/8e van je capaciteit kwijt.” Dit is een vorm van ‘accufalen’. Het gevolg kan zijn dat je rijbereik plotseling veel kleiner wordt.
Herstelkosten accu
Het repareren en/of vervangen van een accu is duur, weet Bart. “Niet alleen de accu-onderdelen zijn duur, de werkzaamheden ook. Dat is al snel één à twee dagen aan arbeid.” Hij schat de kosten voor het vervangen in op zo’n € 10.000,- tot € 20.000,-. Al hangt dit ook weer af van het merk auto en de grootte van de accu.
Hoe zit het met de fabrieksgarantie bij tweedehands ev’s?
Bij elke nieuwe auto krijg je fabrieksgarantie. Bij elektrische auto’s komt daarbovenop vaak een aanvullende garantie op het accupakket. Die is meestal geldig voor zo’n acht jaar of maximaal 160.000 kilometer. Vraag bij een tweedehands elektrische auto altijd na hoe dit zit.
Wat als je geen fabrieksgarantie meer hebt?
Heb je geen fabrieksgarantie op je accupakket meer? En wil je toch zekerheid over de accu van je gebruikte elektrische auto? Dan kan de aanvullende module EV Accu Zekerheid van Nationale-Nederlanden interessant zijn. Die sluit je af bij een Autoverzekering van Nationale-Nederlanden.
Met EV Accu Zekerheid ben je verzekerd voor het herstel van een kapot accupakket. Wat we daarmee bedoelen? Door een interne fout (eigen gebrek) is het accupakket zo beschadigd dat het totale pakket minder dan 70% van de originele capaciteit heeft. Deze module is voor volledig elektrische auto’s jonger dan 12 jaar, met een kilometerstand tot maximaal 300.000 kilometer.
Kortom: is een tweedehands elektrische auto slim?
Tweedehands elektrische auto’s hebben voordelen. Maar ze voelen soms risicovol omdat ze nog relatief nieuw zijn. Toch is de gemiddelde levensduur langer dan bij auto’s op diesel of benzine. Daarnaast is het in veel gevallen goedkoper om tweedehands elektrisch te rijden.
Of het in jouw geval een slimme keuze is, hangt af van je persoonlijke voorkeuren en wensen. Rijd je vooral korte afstanden of maak je vaak ritten van meer dan 250 kilometer? Heb je thuis een laadpaal of maak je gebruik van openbare laadpalen? En wat is de staat van de accu? Allemaal zaken om over na te denken!
Zekerheid over je accu
Elektrisch rijden: veel mensen vinden het spannend. Hoge aanschafkosten. Onzekerheid over het rijbereik en de levensduur van de accu. En de kans dat de dure accu kapotgaat. Maar wat als we die spanning voor je kunnen wegnemen? Het risico op hoge reparatiekosten voor je dekken? Dan kun jij makkelijk overstappen naar elektrisch rijden en zonder zorgen op pad.
Lees meer over onze nieuwe module Accu Zekerheid
Nationale-Nederlanden Bank N.V. is de bemiddelaar van deze Autoverzekering.