Waarom Nationale-Nederlanden jou helpt met gezond wonen

Als financiële dienstverlener vinden we het belangrijk dat onze klanten prettig én gezond kunnen wonen, werken en leven.

De luchtkwaliteit binnenshuis is van invloed op onze gezondheid. Zeker nu we meer thuiswerken, is het nog belangrijker geworden dat de lucht die je binnen inademt gezond is. Nationale-Nederlanden wil daarom het bewustzijn over gezond wonen vergroten.

Waarom wij het thema Gezond wonen belangrijk vinden

Nationale-Nederlanden heeft het Klimaatakkoord ondertekend. Daarmee spreken we af om bij te dragen aan de financiering van de energietransitie. Daar horen duurzame financiële oplossingen bij. We zorgen voor producten en diensten die impact hebben op het milieu en de maatschappij.

De 193 lidstaten van de Verenigde Naties (VN) hebben een ontwikkelingsagenda voor 2015 – 2030 opgesteld. Dit noemen zij de Sustainable Development Goals (SDG’s). Een daarvan gaat óók over gezondheid en welzijn (Good health & well-being). Het thema ‘gezond wonen’ past daar goed bij. Daarom zijn we binnen Nationale-Nederlanden Bank een onderzoek gestart onder klanten en adviseurs. Hieruit blijkt dat het belang van een gezond binnenklimaat nog bij veel mensen onbekend is.

Met partners als onderzoeksorganisatie TNO en de vereniging Binnenklimaat Nederland gaan we dat bewustzijn vergroten. We leggen uit wat een gezond binnenklimaat is en wat jij er zelf aan kunt doen. Met kleine aanpassingen of misschien wel een complete verbouwing. Dat doen we bijvoorbeeld door informatie te bieden rondom het thema gezond wonen, de Gezond Wonen Check en een landelijke campagne. Door deelname aan het platform Gezond Binnen praten en denken we mee met verschillende (vak)organisaties.

Onze partners binnen Gezond wonen

TNO

TNO, de Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek, heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de luchtkwaliteit binnenshuis. Zo blijkt dat 1 op de 7 woningen in Nederland niet voldoet aan de WHO-adviesnorm (2005) voor fijnstof.

Voor Nationale-Nederlanden heeft TNO de belangrijkste inzichten uit verschillende bronnen gebundeld. Met deze kennispartner verstrekken we toegankelijke én wetenschappelijk onderbouwde informatie. Voor onze klanten, en voor een brede groep consumenten. Zo zijn de Gezond Wonen Check, de infographic en het stappenplan samengesteld in nauwe samenwerking met Piet Jacobs, senior-onderzoeker bij TNO.

Binnenklimaat Nederland

Binnenklimaat Nederland zet zich als branchevereniging in voor een gezond binnenklimaat voor iedereen. Leden zijn fabrikanten, leveranciers en dienstverleners in bijvoorbeeld ventilatie- en klimaattechnologie. Binnenklimaat Nederland is oprichter van platform Gezond Binnen. Andere oprichters zijn Nationale-Nederlanden, Heijmans en Velux.

Lees ook het manifest van Gezond Binnen

Bekijk de position paper van Binnenklimaat Nederland

Lees ons gezamenlijk opinieartikel in Het Parool: "Gezonde lucht op kantoor en thuis ontbreekt nog te vaak"

Meer artikelen