Neem eerst zelf contact op met de verhuurder
Zoek eerst zelf contact met de verhuurder en verzoek hem vriendelijk de borg naar je terug te storten. Krijg je hem telefonisch niet te pakken? Probeer het dan eens met een brief en vraag waarom je de borg (nog) niet terug hebt ontvangen. Hij is verplicht de borg terug te betalen, wanneer je de woning in goede staat hebt opgeleverd en je geen betalingsachterstand hebt.
Let erop dat je de laatste maand huur altijd moet betalen. Verreken deze niet met de eerder betaalde borg. De borg is niet bedoeld om te worden verrekend met de huur. Doe je dit wel, dan kan een betalingsachterstand ontstaan. Dit wil je voorkomen.
Toch schade in het appartement?
Geeft de verhuurder aan dat jij schade hebt veroorzaakt? Dan ligt de bewijslast bij hem; hij moet aantonen dat jij de schade hebt veroorzaakt. Als de verhuurder dit kan bewijzen – veelal door middel van het overleggen van een voorinspectie – dan kan hij je de mogelijkheid geven de schade te herstellen op eigen kosten. Hij kan het ook door een specialist laten herstellen. De gemaakte kosten zal hij dan verrekenen met jouw borg.
Zorg dat je jouw zaken goed voor elkaar hebt om je borg zo spoedig mogelijk terug te krijgen. Stuur een aangetekende brief waarin je de verhuurder vraagt de borg terug te storten. Stuur tevens (bijvoorbeeld) een bankafschrift mee waarop staat dat de borg bij aanvang van het huurcontract is betaald. Daarnaast geef je de verhuurder een redelijke termijn voor terugbetaling van de borg, bijvoorbeeld een maand.
Rechtsbijstand inschakelen
Heb je een aangetekende brief gestuurd naar de verhuurder, maar heeft deze niet het gewenste effect? Dan kun je met jouw rechtsbijstandsverzekeraar bekijken welke verdere stappen mogelijk zijn. Een officiële brief, geschreven door de juristen van je rechtsbijstandsverzekering, heeft vaak een positief effect.
Conflict voorkomen
Het is niet leuk als er discussie is over de borg. Achteraf kun je rechtsbijstand inschakelen, maar het is natuurlijk fijner als je zonder conflict je borg terugkrijgt. Om een conflict te voorkomen kun je tijdens de inspectieronde vragen om een bevestiging. Wanneer de huurbaas je dan verklaart dat het in goede staat is opgeleverd, is het moeilijker om hier achteraf op terug te komen. Wil je echt zeker van je zaak zijn? Vraag dan een schriftelijke verklaring.
Rechtsbijstandverzekering
- Ondersteuning door juridische specialisten van DAS
- Geen wachttijd. Nieuwe conflicten na ingang direct verzekerd
- Kies de modules die bij je passen