Geen zin om te werken? Hoe zit het met jouw werkstress-level?

Ga jij fluitend naar je werk of juist helemaal niet? En waar ligt dat dan aan? Met onze checklist krijg je inzicht de vijf pijlers van werkgeluk. Zo kun je de balans opmaken. En weet je precies wat je nodig hebt om je werkplezier te vergroten.

Denk je weleens 'Ik heb geen zin meer om te werken'? Dan is het goed om eerst voor jezelf de balans op te maken. Dat zegt Maartje Wolff van Happy Office. Samen met Fennande van der Meulen helpt ze organisaties bij het vormgeven van een positieve werkcultuur. Ook schreven ze het boek Happy Office Manifest en startten ze de Week van het Werkgeluk. De Week van het Werkgeluk wordt inmiddels elk jaar in meer dan 60 landen georganiseerd.

Hun vier pijlers van werkgeluk en een positieve werkcultuur zijn: betekenis, verbinding, resultaten en positiviteit. Deze pijlers helpen met het inzicht wat jouw gebrek aan motivatie veroorzaakt. Met dit inzicht kun je aan de slag en vind je het plezier in je werk weer terug.

Pijler 1. Betekenis: geen goed gevoel bij je werk?

Het hebben van een leuke baan geeft betekenis aan wie je bent als mens. Alleen het salaris al dat je ontvangt, maakt dat je in je levensonderhoud en eventueel dat van je gezin of partner kunt voorzien. Echter, hoe beter je werk aansluit bij wat je belangrijk vindt als mens, des te meer betekenis je ervaart.

Maartje: "Dat begint met goed te weten wat er voor jou écht toe doet. Wat zijn jouw waarden en normen? Hoe zie jij jezelf? Waar word jij warm van? Dat zijn geen makkelijke vragen, maar wel de moeite waard om wat langer en vaker bij stil te staan en er zo een beeld van te vormen."

Daarnaast is het belangrijk om ook goed te weten wat jouw specifieke bijdrage is aan de organisatie. Hoe jij met jouw werk en inbreng bijdraagt aan team- en organisatiedoelstellingen. Heb je geen goed beeld van wat jouw bijdrage in de organisatie precies is? Geen paniek, dat kan iedereen overkomen. Maar ga wel hierover wel in gesprek. Bijvoorbeeld met je leidinggevende. Is dat om wat voor reden dan ook toch een stap te ver? Vraag dan directe collega’s naar wat zij bijdragen aan de organisatie en naar hoe zij jouw bijdrage zien.

Heb jij de stresstest al gedaan?

Kom er in tien vragen achter hoe jij reageert op stress op je werk en krijg tips die jou kunnen helpen.

Doe de stresstest

Geen plezier meer in werk? Zit je bij de juiste werkgever...

Heel vaak geen zin in werk? Loop daar niet te lang mee rond. Pas op voor een bore-out! Vraag jezelf ook eens af of je nog in de goede baan of bij het juiste bedrijf zit. Wie weet kan iets anders je werkplezier vergroten.

Want weten dat jij persoonlijk iets bijdraagt aan een organisatie, geeft misschien tot op zekere hoogte wel een goed gevoel, maar je kunt ook verder denken. Maartje: "In hoeverre vind je dat wat je doet en wat de organisatie doet bijdraagt aan iets wat jou echt raakt? Wil je niet liever bijvoorbeeld een maatschappelijke bijdrage leveren of aan een product werken waar je echt enthousiast van wordt?

Ons gevoel van betekenis in de zin van ‘Wat draag ik bij aan de team- of organisatiedoelen?’ is prima, maar zingeving voelt sterker wanneer je persoonlijk betrokken bent bij wat je doet. Bedenk dus als je op zoek gaat naar ander werk of een andere organisatie: wat vind ík belangrijk?"

Pijler 2. Verbinding: krijg je genoeg waardering in je huidige baan?

Mensen zijn kuddedieren. Het hebben van leuke collega’s is één van de belangrijkste redenen om te werken. Maartje: "We willen erbij horen, maar tegelijkertijd willen we ook onszelf kunnen zijn en gewaardeerd worden om wie we zijn en wat we kunnen. Een positieve werkcultuur waarin complimenten worden gegeven, is daarom heel belangrijk."

En dat hoeft echt niet op een overdreven manier. Elkaar bijvoorbeeld de hemel inprijzen, puur omdat het moet. Leer te kijken naar wat je écht waardeert in je collega’s en benoem dat ook regelmatig. Dat creëert een prettige sfeer met daarin ruimte voor sociale steun aan elkaar als dat nodig is. Is er nog geen complimentencultuur bij jou op kantoor? Begin er zelf mee. Goed voorbeeld doet goed volgen.

Voel je je verbonden met collega’s?

Vaak geen zin meer in werk? Misschien heeft het te maken met dat je niet voldoende stilstaat bij de goede momenten. Maartje: "Zo vergeten we vaak onze successen te vieren of te reflecteren wanneer we wél blij zijn op ons werk. Het goede nieuws: dat kun je leren. Een goede gewoonte daarbij is om regelmatig je ‘beste’ werkervaring te delen. Zeker als je geen werkplezier meer hebt.

Spreek bijvoorbeeld met een collega af om eens per maand je beste werkervaring te delen. Of geef eens een schouderklopje. Benoem je beste werkervaring heel concreet: wanneer was het, waar, met wie, waarom was het zo’n goede ervaring en hoe voelde dat? Als je dat met elkaar deelt, kan het een echte blijmaker zijn. De herinnering aan je eigen specifieke geluksmoment én het verhaal van de ander leidt tot meer plezier. Wanneer je namelijk de sprankeling bij de ander ziet, heeft dat een positief effect. Bijkomend voordeel is dat het ook leidt tot meer verbinding.”

Verbinding maken op kleinere schaal kan ook op andere manieren: zoek bijvoorbeeld een buddy op je werk. Dat is iemand met wie je eens in de zoveel tijd afspreekt, met wie je (leer)doelen afspreekt en aan wie je advies kunt vragen. Deze gesprekken geven je vaak een goed gevoel en zijn ook nog eens goed voor je persoonlijke ontwikkeling.

Pijler 3. Resultaten: geeft jouw werk je voldoening?

Velen zweren erbij: to do-lijstjes maken. Ook als je geen zin hebt in werk, kan dit bijdragen aan meer werkplezier. Steeds als je een taak afvinkt en aan het einde van de dag alle taken hebt gedaan, geeft dat voldoening. En een gevoel van voldoening zorgt ervoor dat je je werk weer leuk gaat vinden. Valkuil: als je gedurende de dag ook weer allerlei dingen toevoegt aan die lijst, werkt het niet zo goed. Dan houd je misschien taken over en sluit je de werkdag onvoldaan af. Ook kan dit werkstress opleveren.

Maartje tipt: "Maak aan het begin van je werkdag een lijstje en zet alles wat je daarna nog verzint op een nieuwe lijst. En misschien nog leuker: maak een tadaa-lijst. Een lijstje met alle dingen die je vandaag wél hebt gedaan. Hoe klein ook." En zegt ze: "Als je nooit stilstaat bij je resultaten, kun je er geen voldoening uithalen. Dus een project afgerond? Neem even tijd om erbij stil te staan en het moment te vieren, voor je naar het volgende gaat. Heb je geen projectmatig werk, bepaal dan aan het begin van de week wat je doelen zijn (qua taken maar ook in je ontwikkeling) en maak elk doel dat je haalt visueel met zo’n tadaa-lijstje."

Ga niet meeklagen, maar stel vragen aan die mopperende collega.

Maartje Wolff

Heb je voldoende autonomie?

Autonomie is, net als verbinding en groei, een basisbehoefte van de mens, zegt Maartje. Maar in welke mate je autonomie nodig hebt, verschilt per persoon. Maartje: "Je kunt je pas verantwoordelijk voelen voor dat wat je doet als je zelf kunt bepalen hoe je iets aanpakt." Heb je geen zin om te werken? Hoe zit het met jouw vrijheid op je werk? Uit onderzoek van TNO blijkt namelijk: 43% van de werknemers ervaart een te lage autonomie.

Jan Jaap Verolme, adviseur, trainer en coach rond stress en burn-out: "Als je elke dag een middagdip hebt, kun je dan misschien beter gaan sporten of op een andere manier ontspannen en later op de dag weer gaan werken. Dat is gezonder dan met tegenzin toch je werk doen. Overleg met je werkgever wat er mogelijk is."

Pijler 4. Positiviteit: heerst er een positieve flow op je werk?

Klagende collega’s, een negatieve werksfeer, een te hoge werkdruk: het kan allemaal van invloed zijn op jouw plezier in werk. Tijd voor verandering: want een goede sfeer leidt tot meer creativiteit, prettigere samenwerking, minder werkstress en betere resultaten. Leuk werk, dus.

Maartje: "Ga bijvoorbeeld niet mee klagen, maar maak een ommetje met je mopperende collega en stel vragen: 'Wat zijn de emoties en wat zijn de feiten? Wat zou wél een goed scenario zijn? Wat zou je anders kunnen doen?' Zo haal je vaak al de angel eruit." Ook goed om je te realiseren: het hoeft allemaal niet perfect. Maartje: "Probeer het goede te doen. Ga eens op je bek. Leer daarvan en blijf oefenen. Het helpt enorm om zo naar je werk te kijken."

Werken met plezier: is er genoeg ontspanning?

Heb je last van werkstress? Of heb je spanningsklachten? Dat zijn twee redenen om geen zin te hebben om te werken. Trap in dat geval dan op de rem. Je wilt erger voorkomen. Bijvoorbeeld een burn-out. Kijk of je je werk anders moet inrichten en zorg voor voldoende ontspanning.

Maartje: "Breng voor jezelf in kaart: waar laad ik van op en waar loop ik op leeg? Wat vind ik lastig en wat kan ik daaraan veranderen? En heel belangrijk: plan oplaadmomenten na dingen die je energie kosten."

Jan Jaap: "Het is belangrijk om je stresssysteem in balans te houden. Stress is goed voor je, zolang je zorgt dat je ook voldoende kunt ontspannen."

Heb jij leuk werk? Hoe hoog scoor jij op werkplezier?

Beantwoord jij de meeste vragen hierboven met nee? Heb je al langere tijd elke week een of meer ‘slechte’ dagen op je werk? Geef jezelf eens rapportcijfers. Hoe scoort jouw werk op betekenis, verbinding, resultaten en positiviteit? Dit geeft je inzicht in waar de meeste ruimte voor verbetering is. Dat helpt je ook om het gesprek met je werkgever aan te gaan.

Door simpelweg 'Ik heb het niet naar mijn zin op het werk’ te zeggen tegen je leidinggevende, vergroot je je werkplezier niet. Wel door te onderzoeken wat voor jou wél werkt. Ook kan het helpen te achterhalen hoe je reageert op werkstress. Nieuwsgierig? Doe dan onze stresstest.

Meer plezier in je werk

Aan de slag met je werkgeluk? Elk jaar wordt in de laatste week van september de internationale Week van het Werkgeluk georganiseerd. Op weekvanhetwerkgeluk.nl vind je tips om jouw werkplezier (en dat van je collega’s) te vergroten.

Wat kun je doen als je geen zin hebt om te werken?

Ga op zoek naar de oorzaak en gebruik deze vragen:

  • Heb je een goed gevoel bij je werk?
  • Past het bedrijf waarvoor je werkt bij je?
  • Krijg je genoeg waardering van je manager en collega's?
  • Voel je je verbonden met collega's?
  • Geeft jouw werk je voldoening?
  • Heb je voldoende autonomie?
  • Heerst er een positieve flow op je werk?
  • Heb je een goede balans tussen werken en ontspanning?

Meer lezen?

Wat moet je doen als je niet kunt slapen? 7 tips om sneller in slaap te vallen

Val je slecht in slaap? Onderzoek met dit stappenplan waarom. Deze zeven tips helpen je om sneller in slaap te vallen.

Lees meer

Waarom spelen goed is tegen werkstress

Spelen, dat is toch iets voor kinderen? Nee, hoor. Voor spelen ben je nooit te oud. Ontdek zes redenen waarom jij (nog) meer mag spelen.

Lees meer

Hardlopen tegen stress: 10 manieren waarop rennen stress kan verminderen

We hebben allemaal weleens stress. Wist je dat hardlopen kan helpen? Expert Juriena de Vries legt 't uit.

Lees meer